Basisbankdienst voor vereniging van mede-eigenaars (vme’s)
De wet van 9 februari 2024 voerde het recht in op een minimale dienstverlening door banken voor verenigingen van mede-eigenaars (VME’s).
De regeling rond de basisbankdienst is aangepast via de wet diverse bepalingen economie van 3 mei 2024, in voege getreden op 10 juni 2024.
Er vallen twee belangrijke wijzigingen te noteren.
Vooreerst is het onderscheid tussen VME’s die de basisbankdienst genieten voor particulieren en deze die de basisbankdienst genieten voor ondernemingen op basis van het percentage van de aandelen in de gemeenschappelijke delen verbonden aan kavels met een professionele bestemming, geschrapt.
Alle VME’s vallen voortaan onder de bankdienst voor ondernemingen.
Dat is te betreuren, want het maximale tarief voor de basisbankdienst voor particulieren bedraagt 20 €, terwijl die voor ondernemingen maximaal 420 € bedraagt.
Daarnaast had, bij de invoering van de basisbankdienst voor VME’s, deze slechts betrekking op één rekening.
De wet op de mede-eigendom bepaalt evenwel dat elke VME twee rekeningen moet hebben, één voor het werkkapitaal en één voor het reservekapitaal. Bijgevolg moet de basisbankdienst ook twee rekeningen garanderen. Daar is nu aan tegemoet gekomen.
Indien een VME beroep doet op de basisbankdienst (omwille van weigeringen in het reguliere aanbod), moet de bank twee betaalrekeningen aanbieden.
Moet ik mijn huurcontract voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 2x registreren?
Er bestaat een discussie tussen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Federale overheid aangaande de registratie van voornoemde huurcontracten.
Brussel stelt dat deze contracten enkel via zijn diensten op Irisbox geregistreerd moeten worden. De federale overheid is van oordeel dat registratie een federale bevoegdheid is en Brussel dit niet mag opleggen. Een procedure om dit te beslechten is aanhangig.
In de tussentijd aarzelen particulieren om een
dubbele registratie te doen via myrent.be (federale overheid) en via irisbox.be (Brussels Gewest).
De Verenigde Eigenaars ontzorgen hun leden en doen de dubbele registratie voor u. Zie rubriek Diensten. Of bel ons !
Heeft mijn advocaat toegang tot het rijksregister ?
Ja, de advocaat kan voor de zaken die hem zijn toevertrouwd bepaalde gegevens opvragen van natuurlijke personen zoals de naam en voornaam, geboorteplaats- en datum, nationaliteit, hoofdverblijfplaats, burgerlijke staat, samenstelling van gezin, wettelijke samenwoning en de verblijftoestand van vreemdelingen.
Sinds eind 2024 hebben advocaten met een machtiging dd. 23/12/2024 van de minister van Binnenlandse Zaken bijkomend toegang tot de vermelding van de erfgenamen in rechtstreekse, dalende lijn in de eerste graad en tot de informatie wie als bewindvoerders is aangesteld.
Mijn huurder heeft drie kinderen ten laste en vraagt mij om terugbetaling van een deel van de onroerende voorheffing (OV). Heeft hij daar recht op? En zo ja, hoe moet ik te werk gaan?
In de drie gewesten zijn verminderingen mogelijk op de OV als uw huurder minstens 2 kinderen heeft. De vermindering bestaat in een korting op het aanslagbiljet OV dat de verhuurder bekomt. Omdat deze korting het gevolg is van de gezinssituatie van de huurder, zal de verhuurder het bedrag van de bekomen korting aan de huurder moeten doorstorten of toelaten dat de huurder het aftrekt van zijn huur. Voor de verhuurder is het een nul operatie.
De precieze uitwerking van de voorwaarden waaraan de kinderen moeten voldoen, zoals gedomicilieerd zijn in het pand of recht hebben op kinderbijslag of tenslotte op 1 januari in leven zijn, verschilt gewest per gewest.
In Vlaanderen kan de huurder initiatief nemen om een aanvraag tot vermindering in te dienen. In Brussel en Wallonië moeten eigenaars de aanvraag indienen.
De dienst fiscaliteit van Verenigde Eigenaars kan haar leden op verzoek wegwijs maken in de details van de verschillende procedures.
Onze syndicus rekent extra kosten aan voor de opvolging van werken beslist door de algemene vergadering. Kan dit zomaar?
De wet legt een schriftelijke overeenkomst op tussen de syndicus en de vereniging van mede-eigenaars. De overeenkomst moet duidelijk aangeven welke de prestaties zijn, die inbegrepen zijn in het ereloon van de syndicus. Daarnaast moet de overeenkomst een lijst bevatten van de aanvullende prestaties en de vergoeding van die prestaties die niet inbegrepen zijn in het ereloon. Een niet-vermelde prestatie kan geen aanleiding geven tot een vergoeding, tenzij de algemene vergadering bij volstrekte meerderheid anders beslist.
Zijn de terrassen in een appartementsgebouw gemeenschappelijk?
Zijn de terrassen in een appartementsgebouw gemeenschappelijk ? Dit is een veelvoorkomende vraag, die echter niet standaard beantwoord kan worden. Onze juristen kunnen dat voor u onderzoeken aan de hand van de statuten van uw gebouw.
Blijken de terrassen gemeenschappelijk, dan moet het uitvoeren van de werken worden geagendeerd op de Algemene vergadering, die moet beslissen met een gekwalificeerde meerderheid.
Ik heb als verhuurder een handelshuurovereenkomst gesloten voor negen jaar. Eindigt deze huurovereenkomst automatisch of moet ik het contract opzeggen?
De verhuurder moet de handelshuurovereenkomst niet opzeggen tegen het einde van de overeengekomen duur. Het is de huurder die, indien hij na de overeengekomen duur zijn handel wil verderzetten, een huurhernieuwing moet aanvragen. Hij moet dat doen volgens een strikte procedure tussen de achttiende en de vijftiende maand vóór het verstrijken van de lopende huur.
De verhuurder die binnen de wettelijke termijnen geen geldige huurhernieuwingsaanvraag heeft ontvangen, zal zijn huurder hier best op wijzen. Laat de verhuurder de huurder na afloop van het huurcontract in het goed, zonder meer, dan wordt de handelshuurovereenkomst van onbepaalde duur, waardoor de verhuurder in een precaire situatie terechtkomt. Wij raden onze leden aan om zich in deze materie te laten bijstaan door onze juridische dienst. De handelshuurwetgeving is immers dwingend van aard.