EM maart 2024
nr. 514 ERKENNINGSNUMMER P408-448 maart 2024
MAANDBLAD VAN DE VERENIGDE EIGENAARS
Afgiftekantoor Brussel X • Verantwoordelijke Uitgever: K. D’Hauwers • Aalstersestraat 41 • 9280 Wieze • Geen verschijning in juli en augustus
BETAALBAARHEIDSCRISIS OP DE PRIVATE HUURMARKT: INGRIJPEN OF NIET ?
HUREN IS NIET FORS DUURDER GEWORDEN
PAGINA 4
ZO VERMIJD JE
VALKUILEN BIJ EEN SCHENKING
PAGINA 6
ELEKTRISCHE VOERTUIGEN IN EEN PARKING
PAGINA 8
HUUROVEREENKOMST OPZEGGEN VOOR WERKEN FEDERAAL + BRUSSEL
PAGINA 14
VERKOPEN ZONDER LIJFRENTE EN TOCH BLIJVEN WONEN
PAGINA 20
2
Documenten voor leden
Gebruik altijd de meest recente versie van onze modelcontracten.
Hoofdverblijfplaats (Gewest vermelden)
Huurceelgemeubeldofongemeubeldappartement . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12,30€ Huurceelwoning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12,90€ Engelstaligecontracten(vermeldenappartementofwoning) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7,60€
Tweede verblijfplaats (Gewest vermelden)
Huurceelgemeubeld/ongemeubeldappartement . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12,40€ Huurceelwoning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12,50€
Diversen
Handelshuur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13,00€ Pop-up(VlaamsGewest-enkelnederlandstalig) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45,00€ Professionele-nietcommerciëlehuurovereenkomst . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13,50€ Pachtovereenkomst . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13,10€ Cultuurcontract . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14,10€ Autostaanplaats . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7,50€ Huuroverdracht
-residentieel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4,80€
-niet-residentieel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4,80€ Addendum (Vlaams Gewest)
-feitelijksamenwonendehuurdertoevoegen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4,00€
-feitelijksamenwonendevertrekkendehuurdervervangen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4,00€ Huurcontractenvoorstudentenhuisvesting . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8,30€ VerlenginghuurovereenkomststudentenhuisvestingVlaamsGewest . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4,80€ Syndicuscontract+offerteaanvraagvoordefunctievansyndicus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19,40€ Modelplaatsbeschrijving . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18,80€ Contractbruikleen(vermeldengebouwofgrond) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13,20€ Contractbezettingterbede(vermeldengebouwofgrond) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13,30€ ReglementinterneordeinVerenigingvanMede-eigenaars . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55,00€
Brochures (niet-prior verzending)
Handboekappartementsrechtinhoofdlijnen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28,00€ BrochureRegelgevingwoonkwaliteitinVlaanderen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22,00€
Hoe te verkrijgen?
a) In onze kantoren op volgende adressen:
Antwerpen, Uitbreidingsstraat 84, 2600 Berchem (na afspraak) • Brussel, Violetstraat 21, 1000 Brussel • Lebbeke, Aalstersestraat 41, 9280 Wieze (na afspraak) • Gent, Kon . Elisabethlaan 3, 9000 Gent •
Hasselt, Embuild, Bouwcampus Wetenschapspark, Agoralaan 33, 3590 Diepenbeek • Leuven, Embuild, Leuven, Dreefstraat 8, 3001 Heverlee • Oostende, RCF-accountants – belastingconsulenten, Torhoutsesteenweg, 300-302, 8400 Oostende (na afspraak) .
b) Door overschrijving op rekening IBAN: BE72 3631 2461 3516 (bestelling + lidnummer vermelden) + of u het contract per post of per mail (PDF-formaat) wenst te ontvangen .
Al onze contracten zijn ook in het Frans verkrijgbaar
Prijs
Portkosten
+(6,70€) +(6,70€) + (6,70 €)
+ (6,70 €) +(6,70€)
+(6,70€) + (4,50 €) +(6,70€) +(4,50€) +(4,50€) + (4,50 €)
+(4,50€) +(4,50€)
+(4,50€) +(4,50€) +(6,70€) +(4,50€) +(6,70€) +(6,70€) +(4,50€) +(4,50€) + (4,50 €)
+(7,10€) + (4,30 €)
Per mail (PDF)
18,00€ 18,00€ 14,00 €
18,00 € 18,00€
19,00€ 45,00 € 19,00€ 18,00€ 18,00€ 13,00 €
9,00€ 9,00€
9,00€
9,00€ 16,00€ 9,00€ 27,00€ 27,00€ 18,00€ 18,00€ 55,00 €
EDITORIAAL
Betaalbaarheidscrisis
op de private huurmarkt : ingrijpen of niet ?
3
De private huurmarkt heeft een aandeel van ongeveer 20 procent op de Belgische woningmarkt. Het gaat om bijna 1,2 mil- joen huishoudens.
Studies tonen aan dat iets meer dan de helft van de private huurders met een betaalbaarheidsrisico kampt.
Het gaat hoofdzakelijk om mensen met een beperkt inkomen die vaak weinig kwaliteitsvolle panden betrekken. Zij hebben een te hoge woonquote : ze besteden meer dan 30 procent van hun inkomen aan huur. Daarnaast zijn er nog de energiekosten die voor deze panden vaak hoog oplopen. Na het betalen van de woonkost blijft er nog onvoldoende over om menswaardig te leven.
Huurdersbonden en armoedeorganisa- ties vrezen voor een zware betaalbaar- heidscrisis en vragen om maatregelen. Maar is het wel verstandig om in te grijpen in de private huurmarkt ?
In de herfst van 2022 werd in de drie gewesten een tijdelijk verbod ingevoerd op indexering van de huurprijs van ener- gieverslindende woningen, verbod dat tot op vandaag blijft doorwerken door een correctiemechanisme. Verhuurders kunnen, zo zij geen energiebesparende investeringen uitvoeren, ontsnappen
aan deze maatregel door de huurover- eenkomst tegen de eerstvolgende ver- valdag op te zeggen. De beperkingen gelden immers niet voor ‘nieuwe’ con- tracten. Deze maatregel, bedoeld ter bescherming van de huurder, lokt uit- eindelijk ongewenste neveneffecten uit.
Is de evolutie van de huurprijs onder controle houden dan een beter idee ?
Enerzijds gaan er stemmen op om objec- tieve huurprijzen in te voeren. In Vlaanderen heeft het systeem van de huurschatter zeker zijn nut als een soort ‘richthuurprijs’ waarop huurders en ver- huurders zich kunnen baseren. Het is informatief. Maar zo’n instrument alleen kan nooit alle elementen capteren die de ‘huurwaarde’ van een goed bepalen. Zelfs ‘gelijkaardige’ appartementen of woningen in dezelfde straat kunnen een heel andere waarde hebben door bij- voorbeeld de graad van afwerking, …
Een andere piste is een huurprijsblok- kering of -bevriezing. De ervaringen in andere landen zijn negatief. Denken we maar aan Berlijn waar in 2020 een maat- regel werd ingevoerd om de huurprijzen gedurende vijf jaar te bevriezen en meer recent in zestig gemeenten in Catalonië (waaronder Barcelona). Er is weliswaar een (logisch) neerwaarts effect op de
huurprijzen, maar de huurmarkt krimpt er en het mechanisme zet een rem op de nieuwbouw.
Woningmarkteconomisten zijn beducht voor ingrepen op de private huurmarkt. Met maatregelen die de huurprijzen reguleren en de private huurmarkt willen sturen, wordt het mechanisme van vraag en aanbod ontregeld. Deze wegen immers op het rendement van de ver- huurder, die – zeker op termijn – riskeert af te haken, waardoor het aanbod op de huurmarkt verder krimpt.
Het is aan de overheid om de verhuur- ders over de brug te krijgen om hun panden toch betaalbaar, langdurig en kwaliteitsvol te verhuren. Dat kan door verhuurders die onder een bepaalde maximale huurprijs verhuren voor lange duur aan mensen in een kwetsbare woonsituatie, een aantal voordelen toe te kennen in de vorm van extra zekerheid (bijvoorbeeld een overheidswaarborg bij wanbetaling), een financiële prikkel (tegemoetkoming in de huurprijs) of een fiscaal voordeel (zoals een vermindering in de personenbelasting). Doet de ver- huurder extra energetische inspannin- gen, dan zouden deze voordelen groter moeten zijn.
Het bestuur van de Verenigde Eigenaars
VERENIGDE EIGENAARS
Redactie en publiciteit: Violetstraat 21 • 1000 Brussel • info@ve-pr .be • 02 880 60 24 Verantwoordelijke Uitgever: K . D’Hauwers • Aalstersestraat 41 • 9280 Wieze
Alle briefwisseling is te richten aan het secretariaat
Publiciteit en publireportages vallen niet onder de verantwoordelijkheid
van de redactie of het bestuur van de Verenigde Eigenaars
maart 2024 | eigenaarsmagazine
4
“Huren is niet fors duurder geworden. Het omgekeerde is eerder van toepassing”
De huurprijzen zijn gestegen, maar op lange termijn blijven ze achter bij de inflatie. Dat zegt Johan Van Gompel, vastgoedspecialist bij KBC. “De stijging bleef beperkt, zeker als je vergelijkt met de prijs van koopwoningen.”
De huurprijzen zijn de afgelopen decennia minder snel gestegen dan de algemene levensduurte. Dat blijkt uit een analyse die Johan Van Gompel, senior economist van KBC, heeft gemaakt. Die analyse zet de cijfers van de makelaarsfederatie CIB, die bekend maakte dat de huur- prijzen vorig jaar met 6,4 procent stegen – wat meer is dan de inflatie -, in een breder perspectief. De makelaars signaleren ook dat over een periode van twee jaar de huurprijzen de inflatie netjes volgen.
Wat kunnen we uit uw analyse afleiden?
“De cijfers van de CIB hebben betrekking op nieuw afgesloten huurcontracten, de indexcijfers die ik heb gebruikt op alle huurprijzen, ook de contracten die jaar na jaar vernieuwd worden. De conclusie is dat de huur minder sterk gestegen is dan de algemene kosten van het levensonderhoud. Je kunt niet zeggen dat huren fors duurder is geworden. Het omgekeerde is eerder van toepassing.”
U hebt ook naar de buurlanden gekeken.
“Als je België vergelijkt met de eurozone, houdt de ont- wikkeling van de huurprijzen ongeveer gelijke tred. Al zijn de huurprijzen vorig jaar in België wel wat sterker geste- gen. Maar in Nederland zijn de huurprijzen de afgelopen jaren heel sterk gestegen, terwijl die in Duitsland dan weer zijn achtergebleven. Een factor is misschien dat de huurmarkt in België in zekere mate gereglementeerd is, zeker voor de sociale woningen. De stijging blijft daardoor beperkt, zeker als je vergelijkt met de prijs van koopwo- ningen. De verhouding tussen de vastgoedprijzen en de huurprijzen, de zogenaamde price-to-rent-ratio, is daardoor gestegen.”
Kan je zeggen dat huren relatief goedkoper is geworden?
“Huren is niet duurder geworden ten opzichte van de inkomens van de gezinnen. Al moet je er wel rekening mee houden dat huurders gemiddeld een lager inkomen hebben, en dat de woonkosten zwaarder doorwegen in hun gezinsbudget. Ook is het zo dat de lonen en uitkerin- gen gekoppeld zijn aan de gezondheidsindex, en niet aan de algemene index. Bovendien heb ik de inflatiecijfers volgens de geharmoniseerde Europese definitie gebruikt. Om echte conclusies te trekken zou je daar nog rekening mee moeten houden.”
Kan het zo zijn dat huurprijzen vorig jaar ook gestegen zijn omdat er meer luxe-huurappartementen op de markt zijn gekomen?
“Bij de prijzen van het vastgoed speelt dat inderdaad een rol. Dat er meer kwalitatieve en duurzame woningen op
VASTGOED
5
Huren is niet duurder geworden ten opzichte van de inkomens van de gezinnen. Al moet je er wel rekening mee houden dat huurders gemiddeld een lager inkomen hebben, en dat de woonkosten zwaarder doorwegen in hun gezinsbudget.
de markt komen, kan een verklaring zijn voor de hogere huurprijzen. Dat geldt trouwens ook voor andere goede- ren en diensten. Die worden duurder, maar vaak ook kwalitatiever.”
De makelaars wijzen erop dat ook de rente een invloed heeft op de huurprijs. Hoe ziet u dat? “Er zijn indicaties dat er minder vastgoed als investering gekocht wordt. Zowel voor als tijdens de pandemie staken veel gezinnen hun geld in een pand dat ze konden ver- huren. Dat fenomeen is nu wat teruggevallen door de
hogere rente. Andere investeringen brengen nu evenveel of meer op dan vastgoed. Het aanbod van huurpanden groeit dus wat minder snel. Tegelijk heeft de hoge rente ook een ander effect. Een koopwoning financieren wordt duurder, dus blijven gezinnen langer huren. Dat doet de vraag naar huurwoningen stijgen. Als de vraag sterker toeneemt dan het aanbod, heeft dat een effect op de huurprijzen.”
Ruben Mooijman in De Standaard
ASBESTATTEST GEMEENSCHAPPELIJKE DELEN NODIG BIJ VERKOOP |
VOLLEDIG GEBOUW ? |
Een lid stelt ons de volgende vraag : Ik stel mijn gebouw bestaande uit twee appartementen te koop. Heb ik een asbestattest nodig voor de gemeenschappelijke delen? Op de website van OVAM staan volgende vraag en antwoord: Mag de asbestdeskundige bij de verkoop van een appartementsgebouw met tien appartementen, dat in één keer overgedragen wordt door één eigenaar/verkoper aan één nieuwe eigenaar/koper, alles opnemen in één attest? Neen, de asbestdeskundige mag niet alle appartementen opnemen in één asbestattest, want er mag maximum één wooneenheid opgenomen worden per attest. Een appartement komt overeen met een wooneenheid. Er moe- ten dus minstens tien attesten opgesteld worden voor de tien individuele appartementen. Het attest voor de gemeenschappelijke delen moet pas opgesteld worden bij een verkoop vanaf 1 mei 2025. Uiterlijk op 31 december 2031 is elke mede-eigenaar verplicht ook een asbestattest te hebben voor de gemeenschappelijke delen. Het mag uiteraard ook nu al opgesteld worden. |
✁
INVESTEERDER ZOEKT een BESTAAND APPARTEMENTSBLOK aan te kopen met of zonder renovatiewerk.
DISCRETIE VERZEKERD aankoopvastgoed@telenet.be of 0495 27 33 73
maart 2024 | eigenaarsmagazine
6
Zo vermijd je de valkuilen bij een schenking
Wat is de beste manier om te schenken aan je (klein)kind ? Welke voorwaarden kan je aan die schenking koppelen en hoe doe je dat ?
Wil je vastgoed schenken aan je (klein)kind, dan moet dat via de notaris en betaal je daar opklimmende schenkbe- lasting van 3 tot 27% op. Schenk je roerende goederen via een notaris, dan betaal je een vlak tarief van 3% (3,3 % in Wallonië).
Als het gaat om geld, een beleggingsportefeuille of tastbare roerende goederen – zoals een auto, kunst, goud, enz. – dan kan je schenken via een handgift of een bankgift. Je hoeft dan geen schenkbelasting te betalen, maar de schenker moet dan wel nog drie jaar in leven blijven (vijf jaar in Wallonië).
Voorwaarden koppelen
Als je als ouder een schenking doet aan je kind, wil je meestal nog een bepaalde vorm van controle houden over wat je schenkt. Om die reden worden er in de prak- tijk vaak voorwaarden verbonden aan een schenking. Bij een notariële schenking laat je die in de notariële akte opnemen.
Schenk je via een hand- of bankgift, dan kan je deze voorwaarden opnemen in de twee klassieke aangetekende brieven of in het bewijsdocument van de hand-of bankgift. Om praktische redenen wordt meer en meer gebruik gemaakt van het bewijsdocument (pacte adjoint genoemd).
Word je binnen de drie jaar (vijf jaar in Wallonië) ziek, dan kan je dit document nog snel laten registreren op het kantoor rechtszekerheid of op de website Myminfin, waarna je kind dan schenkbelasting betaalt.
Bij Myminfin moet je alle schenkingsdocumenten- onder- tekend bewijsdocument of aangetekende brieven en rekeninguittreksels – in één pdf-document bundelen en online aan de fiscus bezorgen. Meer weten ? financien. belgium.be/nl/faq/hoe-een-roerende-schenking-laten-re- gistreren
Voorbehoud van vruchtgebruik
Schenken met voorbehoud van vruchtgebruik is een klas- sieker. Je kinderen krijgen dan de blote eigendom, terwijl je als ouder het vruchtgebruik behoudt. Schenk je bijvoor- beeld een huis of een appartement, dan kan je er zelf nog levenslang in wonen of het verhuren. Schenk je een beleg- gingsportefeuille, dan krijg je de interesten en dividenden.
Door de nieuwe wetgeving heb je als schenker wel geen recht meer op de meerwaarde van de portefeuille en mag je dus niet langer in de akte zetten dat ook de meerwaarde voor de vruchtgebruiker is. Dat is een belangrijk nadeel omdat heel wat beleggingsproducten geen interesten of dividenden meer uitkeren – denk aan gekapitaliseerde fondsen. Het alternatief voor een beleggingsportefeuille is dat je werkt met een rentelast (zie verder).
Verklaring nodig bij registratie
(enkel als je de schenking laat registreren)
■ Deschenker(s)verkla(a)r(t)(en)vader/moeder/oma/ opa* te zijn van de begunstigde
■ De schenker verklaart dat zijn fiscale woonplaats tijdens de periode van vijf jaar die voorafging aan de datum waarop deze bankgift ter registratie wordt aangeboden, gevestigd was in het Vlaams/Waals/ Brussels* gewest.
- Debegiftigdeverklaartdatzijnfiscalewoonplaats tijdens de periode van vijf jaar die voorafging aan de datum waarop deze bankgift ter registratie wordt aangeboden, gevestigd was in het Vlaams/Waals/ Brussels* gewest.
- De waarde van de schenking bedraagt …….. euro. *schrappen wat niet past
FISCALITEIT
7
Schenken met voorbehoud van vruchtgebruik moet gebeuren via de notaris.
Let wet, schenk je met voorbehoud van vruchtgebruik, dan moet je via de notaris. Algemeen wordt aangenomen dat een handgift met voorbehoud van vruchtgebruik niet kan.
Bij een bankgift kan het technisch wel, maar dat heeft geen zin omdat de begunstigde toch belast wordt via de erfbe- lasting.
Conventioneel beding van terugkeer
Heb je een conventioneel beding van terugkeer opgenomen in de schenking, dan wordt er gedaan alsof de schenking nooit heeft plaatsgevonden als de persoon aan wie je schenkt voor jou komt te overlijden, ongeacht of die erfge- namen heeft of niet.
De geschonken goederen of wat daarvoor door (her)beleg- ging, aanwas en zaakvervanging in de plaats is getreden, keren dan belastingvrij naar jou terug. Steeds vaker wordt dit beding ook optioneel gemaakt. Als dan bijvoorbeeld jouw zoon (de begiftigde) voor jou overlijdt, kan je kiezen of je al dan niet gebruik maakt van dit beding.
Meestal wordt er bepaald dat je binnen een bepaalde ter- mijn (bijvoorbeeld vier maanden) jouw keuze schriftelijk moet bekendmaken en dat dit bijvoorbeeld moet gebeuren via een notariële akte, in de aangifte van nalatenschap zelf of in een document dat ter registratie wordt aangeboden. Indien de keuze niet tijdig gebeurt, wordt het recht geacht niet te zijn uitgeoefend.
Het voordeel is dat je als schenker via deze optie de beste keuze kan maken op dat moment. Stel dat je zoon overlijdt op het moment waarop hij nog jonge kinderen heeft en jij als schenker ook nog niet echt oud bent, dan kan je kiezen om het geschonken goed te laten terugkeren, zodat je het later aan je kleinkinderen kan schenken, als die meerder- jarig zijn. De situatie kan pakweg 20 jaar later immers helemaal anders zijn.
Voor een nuttig doel
Ben je van plan om te schenken aan je (klein)kind, dan wil je vaak dat het geld gebruikt wordt voor een nuttig doel,
zoals de aankoop of verbouwing van een woning. Dergelijke voorwaarde koppelen aan je schenking is mogelijk.
Geldt het principe ‘gegeven is gegeven’ dan niet ? Toch wel, maar zo’n bestemmingsclausule is geen inbreuk op dit principe. Je zegt eigenlijk gewoon hoe je (klein)kind de gift moet investeren. Je kan ook een verbod opleggen om te investeren in bepaalde goederen, zoals een motor. Maar in de praktijk is zo’n verbod vaak niet sluitend. Het is immers onmogelijk om alles op te sommen waarin jij een gevaar ziet en dat te controleren.
Een alternatief is dat je een renteloze lening toestaat, bij- voorbeeld voor verbouwingswerken. Als de verbouwings- werken uitgevoerd zijn, scheld je die lening dan kwijt. Zo’n kwijtschelding geldt als een onrechtstreekse schenking. Je moet dus als schenker nog drie (vijf) jaar in leven blijven.
Een ander alternatief is de factuurgift. Je spreekt vooraf af dat je de factuur van bijvoorbeeld de nieuwe badkamer of keuken zal betalen in de plaats van je (klein)kind. Ook hier speelt alweer de drie (vijf) jaar en maak je een bewijsdo- cument op.
Welzijnsclausule
Via de welzijnsclausule bepaal je dat degene aan wie je schenkt jou huisvesting, levensonderhoud en verzorging moet verschaffen als je zelf tekort komt. Preciseer goed wat
er allemaal onder de welzijnsclausule valt. Denk bijvoorbeeld
aan voedsel aankopen, het huis schoonmaken, verwarming, elektriciteit, water, dokterskosten, ziekenhuiskosten, ver- pleging, geneesmiddelen, hulp en bijstand, … ➤
maart 2024 | eigenaarsmagazine
8
In de welzijnsclausule kan worden bepaald dat de begunstigde van de schenking jou huisvesting, levensonderhoud en verzorging moet verschaffen.
Je kan ook bedingen dat degene aan wie je schenkt jouw kosten van een woon-zorgcentrum moet betalen. Door die last hol je de schenking niet uit. Het is ook niet zeker dat die clausule ooit zal worden toegepast.
Als schenker moet je de clausule ‘te goeder trouw’ uitvoe- ren, dus overdrijven met de kosten door een overdreven luxueus woon-zorgcentrum (WZC) te kiezen, kan je in principe niet. Veiligheidshalve kan je in de schenkingsakte wel uitdrukkelijk bedingen in welk soort WZC je opgenomen wil worden, om zo elke mogelijke discussie te vermijden. Eventueel kan je ook een (geïndexeerde) prijsvork vastleg- gen.
Een periodieke uitkering (rentelast)
In de praktijk gebeurt het geregeld dat ouders een belang- rijk bedrag willen schenken aan hun kinderen die een huis aan het bouwen zijn of een huis willen kopen, maar dat ze zelf toch nog bepaalde inkomsten willen hebben om rond te komen. Dan kan je bijvoorbeeld een schenking doen van 200.000 €, maar met de last dat je kind je een bedrag betaalt van 6.000 € per jaar of 500 € per maand. Zo’n last is geldig op voorwaarde dat hij redelijk blijft en hij de schenking niet onrechtstreeks teniet doet.
Dikwijls is het zo dat ouders op het moment dat ze schen- ken het geld niet meer nodig hebben en ook geen nood hebben aan bijkomende inkomsten. Maar je weet natuurlijk nooit wat de toekomst brengt. Vandaar dat je ook hier kan bepalen dat de last (bijvoorbeeld 6.000 € per jaar) slechts moet worden uitgevoerd wanneer je daar als schenker om vraagt. De rentelast is dan facultatief. Als schenker heb je dan de keuze om de rentelast elk jaar al dan niet op te vragen.
Onvervreemdbaar
Als schenkers wil je vaak dat je (klein)kinderen datgene wat jij schenkt niet (meteen) kunnen verkopen. Dat lijkt logisch als het gaat om een schenking van aandelen van een familiebedrijf. Maar ook als je een huis of een beleg- gingsportefeuille aan je zoon of je dochter schenkt, is het wellicht niet de bedoeling dat die het goed onmiddellijk verkoopt en er een dure sportwagen mee koopt of op
wereldreis gaat voor een paar jaar. Dit kan je opvangen door aan de schenking de voorwaarde te koppelen dat het geschonken goed niet vervreemd mag worden (verkopen, wegschenken, enz.).
Algemeen wordt aangenomen dat een dergelijke voorwaarde geldig is als je niet overdrijft. Beperk het vervreemdings- verbod daarom best in de tijd – bijvoorbeeld vijf jaar – en zorg ervoor dat er toch een logische reden achter het verbod zit – je schenkt bijvoorbeeld een appartement zodat je zoon er zou in wonen.
Niet in de huwelijksgemeenschap
Als je als ouder schenkt aan je kind, wil je meestal niet dat je kind dit inbrengt in zijn/haar huwelijksgemeenschap. Bij een scheiding zou een deel van de schenking dan naar je ex-schoonkind gaan en dat wil je vermijden. Deze uitslui- tingsclausule zorgt ervoor dat het goed of het geld dat je schenkt, evenals de goederen die in de plaats komen, eigendom blijven van het kind aan wie je geschonken hebt. Een dergelijke uitsluitingsclausule is een perfect geldige voorwaarde die je kan koppelen aan de schenking. Ze geldt tot het overlijden van beide schenkers.
Ze kan ook worden uitgebreid naar de inkomsten uit de schenking – bijvoorbeeld de huur van het geschonken appartement, het dividend van de geschonken aandelen, enz. -, wat ook aan te raden is.
Drugs- en sekteclausule
Bij een schenking aan minderjarigen of jongvolwassen kinderen (twintigers) wordt soms ook een drugs- of sekte- clausule opgenomen. Die komt erop neer dat je als ouder-schenker de schenking kan (maar niet moet) her- roepen als je kind drugs- of alcoholverslaafd wordt, in een sekte belandt of een zware veroordeling oploopt.
Bron : Johan Adriaens, Estate planner, in Plusmagazine november 2023
FISCALITEIT
9
Aan de schenking kan je de voorwaarde te koppelen dat het geschonken goed niet vervreemd mag worden.
Model bewijsdocument handgift
De ondergetekenden : de heer en/of mevrouw ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. wonende te ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. en met rijksregisternummer ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
hierna ‘de schenker(s)’ genoemd
EN
De ondergetekenden : de heer en/of mevrouw ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
wonende te ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. en met rijksregisternummer ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
hierna ‘de begiftigde(n)’ genoemd
VERKLAREN:
Dat een bankgift werd uitgevoerd door overschrijving aan de begiftigde.
Deze bankgift werd door de begiftigde met dank aanvaard.
Dat de schenker(s) van hun rekening …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. bij financiële instelling …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. volgende effecten/cash voor een bedrag van ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. hebben overgemaakt naar de rekening van de begiftigde ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. bij financiële instelling …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. Dat de rekening van de schenker(s) werd gedebiteerd op …………. / ………….. /………………
Dat de rekening van de begunstigde(n) werd gecrediteerd op …………. / ………….. /………………
OPTIONEEL:
Dat aan de bankgift volgende voorwaarden verbonden zijn, die beide partijen hierbij uitdrukkelijk herhalen en schriftelijk bevestigen:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………..(som hier de voorwaarden op die je wil koppelen aan de bankgift) Dit document wordt enkel opgemaakt als bewijs van de bankgift die voorheen werd gedaan. Als bewijs worden de uittreksels van de rekeningen van de schenker(s) en de begiftigde(n) bij deze verklaring gevoegd.
Opgemaakt in ……………. exemplaren te …………………………………….. op …………. / ………….. /………………
De schenker(s) De begiftigde(n)
Belangrijk:
het document wordt
opgemaakt NA overschrijving van het bedrag van de schenking.
maart 2024 | eigenaarsmagazine
10
Elektrische voertuigen in een parking
Het gebruik van elektrische voertuigen wordt, mee onder impuls van de overheid, aange- moedigd. Deze voertuigen maken uiteraard ook gebruik van parkings en ondergrondse parkeer- garages. Dit is echter niet zonder risico. Als een elektrisch voertuig vuur vat, is dit immers veel minder eenvoudig te blussen dan een diesel of een benzine auto. Het blussen wordt haast onmogelijk als een parking enkel bereikbaar is via een autolift. Onze juristen krijgen vaak de vraag of er een specifieke regelgeving bestaat voor elektrische wagen in parkings.
Federaal
Vanaf 1 juli 2022, datum van inwerkingtreding van het Koninklijk Besluit (KB) van 20 mei 2022 tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 juli 1994 tot vaststelling van de basisnormen voor de preventie van brand en ontploffing waaraan de gebouwen moeten voldoen, zijn er specifieke brandveiligheidsnormen van toepassing op parkings. Het zijn technische normen van toepassing op de op te rich- ten gebouwen en op uitbreidingen van bestaande gebou- wen. De te nemen brandveiligheidsmaatregelen nemen toe met de oppervlakte en/of diepte van de parking. Hoe lager gelegen en/of hoe groter, hoe meer vereisten worden gesteld en des te strenger de normen, die gelden voor heel België, zijn.
Brussels Hoofdstedelijk Gewest
In het Brussels Gewest bestaat er een specifieke regel- geving gebundeld in twee besluiten.
Om in Brussel een overdekte of ondergrondse parking met minstens tien plaatsen te kunnen uitbaten, heeft men een milieuvergunning nodig. De algemene en bijzondere uit- batingsvoorwaarden zijn vastgesteld in het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 25 februari 2021.
Bovendien voorziet het besluit van 29 september 2022 tot vaststelling van de verhouding van de oplaadpunten voor parkings, naast bepaalde bijkomende veiligheidsvoorwaar-
den, dat de installatie van oplaadpunten verboden is in parkings die zijn uitgerust met een autolift. Enkel na advies van de brandweer kan de milieuvergunning afwijken van dit verbod.
Vlaams Gewest
Een gelijkaardig verbod voor parkings uitgerust met een autolift bestaat niet in Vlaanderen. Desalniettemin is het verwijderen van een elektrisch voertuig met een onstabiele batterij geen evidentie indien er geen helling of opening is langs waar het voertuig naar buiten kan gesleept worden.
Om die reden geeft de brandweer in Vlaanderen meestal een negatief advies aan bouwpromotoren die elektrische voertuigen willen toelaten in een ondergrondse parkeer- garage enkel toegankelijk met een autolift.
Niet bindende Regel van Goed Vakmanschap
Er rijzen steeds meer vragen over brandveiligheidsvoor- schriften in ondergrondse parkings. Fireforum VZW nam het initiatief om “een regel van goed vakmanschap” op te stellen om bij te dragen tot de verbetering van de brand- veiligheid door de invoering van meer coherente en kwa- liteitsvolle voorschriften voor elektrische voertuigen in parkings. https://www.fireforum.be/voorschriften/rgv-elek- trische-voertuigen-in-parkings
In de Regel van Goed Vakmanschap van Fireforum (2023) is dit als volgt verwoord:
“Wanneer de toegang tot de verschillende parkeerbouw- lagen via een autolift verloopt, dan is een grondige studie nodig om gepaste technische en organisatorische maat- regelen uit te werken, en dat in overleg met de betrokken partijen.
Een autolift kan in de meeste gevallen enkel bediend wor- den in de liftkooi door de bestuurder van het voertuig. Dit maakt het gebruik van een autolift voor het verwijderen van een elektrisch voertuig dat gebrand heeft en waarbij er risico is op heropflakkering van de brand, praktisch onmogelijk.
APPARTEMENTSRECHT 11
Als een elektrisch voertuig vuur vat, is dat veel minder eenvoudig te blussen dan een diesel of een benzine auto. Het is haast onmogelijk als een parking enkel bereikbaar is via een autolift.
Ook is een autolift in de meeste gevallen niet beschermd tegen een brand in de parking en bestaat er dus een aan- zienlijk risico dat deze niet meer functioneert nadat de brand is geblust.
In de praktijk betekent dit dat een autolift niet geschikt is om een elektrisch voertuig te verwijderen nadat de brand is geblust, tenzij de lift op de volgende wijze is beschermd en bestuurd:
– De autolift is geplaatst in een schacht met EI 60 wanden;
– De verbinding tussen de liftschacht en de rest van de parking wordt verzekerd door een E 30 deur of een E 30 luik met automatische sluiting in geval van brand;
– De lift kan van buiten de cabine worden bediend door een bevoegd persoon.”
STANDPUNT VERENIGDE EIGENAARS
Om vooral in stedelijke gebieden de schaarse en dure gronden maximaal te benutten wordt de autolift als dé oplossing voorgesteld zonder ooit te vermelden dat de parking hoogstwaarschijnlijk niet toegankelijk zal zijn voor elektrische wagens. Sommige, schijnbaar goede oplossingen om ruimte te besparen, zijn dus niet te verzoenen met de toename van het aantal elektrische voertuigen.
De Regels van Goed Vakmanschap van Fireforum worden wel door de brandweer in Vlaanderen gevolgd, maar voor de duidelijkheid en de rechtszekerheid is ook in Vlaanderen een eenvormige bindende regelgeving aangewezen.
Ook zou de potentiële koper van een apparte- ment in een gebouw waar de garage enkel toegankelijk is via een autolift voorafgaandelijk moeten verwittigd worden dat de elektrische auto buiten moeten blijven staan.
DATA JURIDISCH ADVIES OP AFSPRAAK
Leuven, Dreefstraat 8: maandag 11 en 25 maart, 8 en 22 april (zonder afspraak elke donderdag van 14u tot 16u30).
Oostende, Torhoutsesteenweg 300-302: woensdag 27 maart en 24 april van 13 tot 15u.
Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Lebbeke :
zie laatste bladzijde
Laadpalen
Als het gebruik van de parking voor de elektrische wagen verboden is, dan kunnen er evenmin laadpalen geplaatst worden. Voor Brussel is dit duidelijk.
Voor Vlaanderen voorziet het Energiedecreet van 8 mei 2009 geen bepalingen noch sancties indien een parking enkel toegankelijk is via een autolift.
maart 2024 | eigenaarsmagazine
12
Jaarlijkse afrekening en privacy
Mag de syndicus in het kader van de jaarlijkse afrekening aan alle leden van de Vereniging van Mede-eigenaars de rekening van iedere mede- eigenaar meedelen ?
De voormalige Privacycommissie, de voorloper van de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA), heeft zich destijds over deze vraag gebogen.
Het uitgangspunt is steeds dat de persoonsgegevens toereikend en ter zake dienend moeten zijn en beperkt tot wat noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor zij wor- den verwerkt.
Om de afrekening tussen mede-eigenaars goed te laten verlopen, moet de syndicus ofwel een tabel opmaken met de verdeling van de kosten over de mede-eigenaars, ofwel een individueel rekeningoverzicht met de kostenverdeling. In de praktijk varieert de werkmethode van syndicus tot syndicus.
Betrokken persoon identificeren
De belangrijkste vraag die in dat verband rijst, is of het al dan niet mogelijk is de betrokken persoon (de mede-ei- genaar, eventueel diens huurder) te identificeren aan de hand van de afrekeningen die aan de algemene vergade- ring (AV) worden voorgelegd. De verwijzing naar een appartement of een kavel kan immers al voldoende zijn opdat de betrokken persoon (natuurlijke persoon of rechts- persoon) identificeerbaar is.
De Commissie was in haar advies van oordeel dat de ver- deelde uitgaven en kosten in functie van de aandelen geen probleem vormen, omdat dit inherent is aan de onverdeeld- heid (gemeenschappelijke kosten). En zelfs al zouden die onder de kavels worden verdeeld, dan nog zou de uitsplit- sing gemakkelijk kunnen gebeuren in verhouding tot het aandeel van elke kavel in de onverdeeldheid.
Privatieve uitgaven en schuldenstaat
Het probleem situeert zich dus eigenlijk vooral rond de privatieve uitgaven en schuldenstaat van iedereen ten opzichte van de mede-eigendom. In de praktijk zal, afhan- kelijk van de syndicus, de ene de volledige nominatieve afrekening voorleggen en de andere de informatie anoniem aan de AV voorleggen en aan iedere eigenaar slechts zijn persoonlijke rekening meedelen.
Het doel van deze mededeling is op de AV de goedkeuring van de door de syndicus gevoerde boekhouding te beko- men. Aan de mede-eigenaars wordt hierbij de mogelijkheid geboden om desgevallend de berekening zelf, de verdeel- methode of beheersregels te betwisten.
De Commissie was van oordeel dat het recht van de AV inzake de goedkeuring van en de controle over het bestuur en het vermogensbeheer absoluut ten volle moet worden uitgeoefend. Zij meent dat het voorleggen door de syn- dicus van een tabel van de kosten- en uitgavenverdeling per kavel, met inbegrip van de privatieve uitgaven en een schuldenstaat van elk lid van de AV, op zich niet dispro- portioneel is.
Wij kopen jouw familiaal vastgoed met appartementen, woningen, gronden, winkels. Aankoop van vennootschap is mogelijk. Ook appartement op zeedijk Het Zoute frontaal zeezicht 3slpks. METEEN VOORSCHOT EN AKTE BINNEN DE 7-8 WEKEN. info@brikx.eu of 0476/67.33.41 |
GEZOCHT |
Bron : Vastgoedflitsen
13
Mag de syndicus
nog wel kosten aanrekenen voor een eerste aanmaning ?
In het Eigenaarsmagazine van september jongst- leden publiceerden we een artikel aangaande een nieuwe wet die verbiedt de kosten van een eerste herinnering aangaande een onbetaalde factuur aan te rekenen. Nu stelt zich de vraag of het verbod tot aanrekening van kosten van een eerste aanmaning ook van toepassing is op de relatie tussen de vereni- ging van mede-eigenaars (VME), vertegenwoordigd door de syndicus en de mede-eigenaars.
Sancties in het geval van achterstallen
Om mede-eigenaars er toe aan te zetten om correct en tijdig te betalen, worden in het reglement van mede-eigen- dom vaak bedingen en sancties voorzien met betrekking tot de niet-betaling van de lasten.
Voorbeeld van zo’n clausule : ‘Op het bedrag van de lasten van de mede-eigendom die niet betaald zijn tegen de vervaldag, bepaald door de syndicus in de betalingsuitno- diging, zal vanaf de verzending van de eerste herinnering, verstuurd per mail of per aangetekende brief, een nalatig- heidsinterest verschuldigd zijn van 8% op jaarbasis. Elke aanmaning tot betaling zal tevens leiden tot de aanrekening van een forfaitaire administratieve kost van 15 € aan de nalatige mede-eigenaar’.
Toepassingsgebied nieuwe regeling
De nieuwe regeling, vervat in boek XIX van het Wetboek van Economisch Recht (WER), dat de minnelijke invordering bij betalingsachterstand van een schuld van consumenten regelt, is enkel van toepassing in de relatie tussen een onderneming en een consument.
De VME is noch onderneming, noch consument in de zin van boek XIX van het Wetboek van Economisch Recht.
De syndicus
Een syndicus vordert voor zichzelf betalingen van de VME en voor de VME vordert hij betalingen van de mede-eige- naars.
Wanneer een syndicus de betaling van zijn ereloon vordert, is zijn tegenpartij de VME. Zoals aangegeven is de VME geen consument en is de nieuwe regelgeving dus niet van toepassing op zijn invordering.
Wanneer de syndicus de betaling vordert van de mede- eigenaars, handelt hij niet in eigen naam, maar als orgaan van de VME. Het is dus de VME die handelt tegenover de mede-eigenaar die niet (tijdig) betaalt. De VME is geen onderneming. Om als onderneming te gelden, moet een entiteit immers op duurzame wijze een economisch doel nastreven. Dit betekent concreet het aanbieden van goederen en diensten op de markt. Dat is niet wat een VME doet.
CONCLUSIE VERENIGDE EIGENAARS
De nieuwe regelgeving die verbiedt om de kosten van een eerste aanmaning aan te reke- nen, is niet van toepassing op de relatie tussen de VME en de mede-eigenaars.
VERKOOP & VERHUUR VAN UW EIGENDOMMEN residentieel- én bedrijfsvastgoed
ERVARING STERKE SERVICE GRATIS SCHATTING
T. 0473 68 22 47 Kortrijksesteenweg 626, 9000 Gent
www.arcade-vastgoed.be
maart 2024 | eigenaarsmagazine
14
Huurovereenkomst opzeggen voor werken: federale Woninghuurwet en Brusselse Huisvestingscode
Een huurovereenkomst aangaande de hoofdver- blijfplaats van de huurder kan onder welbepaalde voorwaarden opgezegd worden wanneer de verhuur- der werken wenst uit te voeren. De voorwaarden verschillen in functie van de toepasselijke regelgeving.
In het artikel verschenen in het Eigenaarsmagazine van vorige maand werden de modaliteiten toegelicht van de opzegging voor werken indien de huurover- eenkomst valt onder het toepassingsgebied van het Vlaams Woninghuurdecreet.
De Brusselse Huisvestingscode heeft de voorwaarden van opzegging voor werken ongewijzigd overgenomen uit de federale Woninghuurwet. Deze regeling wordt in dit artikel besproken.
Ter herinnering: schriftelijke huurovereenkomsten aangaande de hoofdverblijfplaats van de huurder gesloten vóór 1 januari 2019 vallen nog steeds onder het toepassingsgebied van de federale Woninghuurwet.
Staat van het gehuurde goed
Het is van primordiaal dat de woning zowel bij de aanvang van de huurovereenkomst als tijdens de hele looptijd, vol- doet aan de woningkwaliteitseisen, te weten:
■ de veiligheids-, gezondheids- en woningkwaliteits- vereisten vermeld in artikel 3.1. van de Vlaamse Codex Wonen als de woning in het Vlaamse Gewest gelegen is en
■ de normen voorzien in het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 4 september 2003 (gewij- zigd door het besluit van 9 maart 2006) tot bepaling van de elementaire verplichtingen inzake veiligheid, gezondheid en uitrusting van de woningen als de woning in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest is gelegen.
Vroegtijdige beëindiging van de huurovereen- komst wegens de uitvoering van werken
Vooreerst dient een onderscheid gemaakt te worden naar- gelang de duur van de huurovereenkomst.
Kortlopende huurovereenkomsten kunnen niet vroeg- tijdig beëindigd worden door de verhuurder omwille van het uitvoeren van renovatiewerken.
Huurovereenkomsten van negen jaar of langer kunnen door de verhuurder worden opgezegd bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode om werken uit te voeren met naleving van een opzegtermijn van zes maanden. Met het oog op het goede verloop van de werken, kan de verhuurder van verscheidene woningen in een zelfde gebouw te allen tijde verscheidene huurovereenkomsten beëindigen, met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, voor zover de huurovereenkomst niet tijdens het eerste jaar wordt opgezegd.
Partijen kunnen wel de opzegmogelijkheid voor het uitvoe- ren van werken uitsluiten of beperken.
Indien de huurovereenkomst werd aangegaan voor het leven van de huurder geldt de opzegmogelijkheid voor het uitvoeren van renovatiewerken enkel indien deze voorzien is in de huurovereenkomst.
Werken in de loop van de huurovereenkomst
De verhuurder heeft het recht om in de loop van de huurovereenkomst dringende herstellingen uit te voeren, die niet tot na het eindigen van de huur kunnen worden uitgesteld. De huurder moet de uitvoering van deze drin- gende herstellingen dulden ongeacht de ongemakken die hij ervan ondervindt, voor zover de herstellingen niet langer dan veertig dagen duren. Die termijn van veertig dagen kan overigens rechtsgeldig contractueel verlengd worden.
De verhuurder heeft de plicht om gedurende de huurtijd alle nodige herstellingen uit te voeren, behalve herstellingen ten laste van de huurder.
HUREN-VERHUREN 15
Tevens heeft de verhuurder de plicht om gedurende de huurtijd alle nodige herstellingen uit te voeren, behalve herstellingen ten laste van de huurder.
Als de woning gelegen is in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest, heeft de verhuurder bovendien het recht om in de loop van de huurovereenkomst maximum één keer per driejarige periode, in het verhuurde goed alle werken uit te voeren die tot doel hebben de energieprestatie van de woning te verbeteren. De voorwaarden zullen toegelicht worden in een volgend artikel van het Eigenaarsmagazine.
Niet alle werken komen in aanmerking om de huurovereenkomst vervroegd op te zeggen
De werken die de verhuurder toelaten de huurovereenkomst vervroegd op te zeggen, zijn werken van wederopbouw, verbouwing en renovatie die aan volgende cumulatieve voorwaarden moeten voldoen. Ze moeten:
■ uitgevoerd worden met eerbiediging van de steden- bouwkundige bestemming van het goed;
■ uitgevoerd worden aan het gedeelte dat de huurder bewoont;
■ meer kosten dan drie jaar huur van het verhuurde goed ofwel, indien het gebouw waarin dit goed gelegen is, uit verscheidene verhuurde woningen bestaat die allen aan dezelfde verhuurder toebehoren en waaraan werk- zaamheden worden uitgevoerd, meer kosten dan twee jaar huur voor al die woningen samen.
De tweede voorwaarde wordt wel eens uit het oog verlo- ren: de werken moeten uitgevoerd worden aan het bewoonde gedeelte. Het moet gaan om grondige werken die de woning onbewoonbaar maken. De isolatie van het dak, van de gevel, de plaatsing van nieuwe ramen voldoen niet aan deze vereiste. De opportuniteit van de werken doet niet ter zake. In geval van betwisting over de aard van de werken, zal de rechter zich enkel laten leiden door het criterium of de woning al dan iet onbewoonbaar wordt door de werken.
Kennisgeving van documenten
De verhuurder dient één van volgende documenten over te maken aan de huurder opdat deze de oprechtheid en de ernst van de reden van opzeg kan nagaan:.
■ ofwel de hem verleende stedenbouwkundige vergunning;
■ of een omstandig bestek;
■ of een beschrijving van de werken met een gedetail-
leerde kostenraming;
■ of een aannemingsovereenkomst.
Het moment waarop deze documenten moeten worden meegedeeld, wordt niet bepaald. Als deze niet samen met de opzegging worden verzonden, dan is het raadzaam om deze kort erna over te maken.
Termijn
De werken moeten worden aangevat binnen zes maanden en worden beëindigd binnen vierentwintig maanden na het verstrijken van de opzegging door de verhuurder of, na de teruggave van het goed door de huurder als de teruggave later plaatsvindt.
➤
maart 2024 | eigenaarsmagazine
16
In het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest, heeft de verhuurder het recht om in de loop van de huurovereenkomst maximum één keer per driejarige periode, alle werken uit te voeren die tot doel hebben de energieprestatie van de woning te verbeteren.
Vergoeding
De verhuurder is geen vergoeding verschuldigd aan de huurder in geval van opzegging wegens grondige reno- vatiewerken.
Zijn de aangekondigde werken echter niet binnen de gestelde termijn en onder de opgelegde voorwaarden uitgevoerd, dan heeft de (gewezen) huurder recht op een
Modelbrief opzegging
door de verhuurder wegens uitvoering van werken
vergoeding van achttien maanden huur, behalve indien de verhuurder het bewijs kan leveren van buitengewone omstandigheden.
De huurder kan de verhuurder verzoeken om hem kosteloos de documenten te bezorgen waaruit blijkt dat de werken conform de wettelijke voorwaarden, zijn uitgevoerd.
AANGETEKEND
Geachte1,
Datum ………………….
Hierbij berichten wij u dat wij de huurovereenkomst betreffende de woning2 – het appartement2 – de studio2 gelegen te ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. beëindigen.
Wij willen, overeenkomstig
- artikel 3, § 3 van de wet van 20 februari 1991 (federaal)2
- artikel 237, § 3 van de Brusselse Huisvestingscode (Brussel)2belangrijke werken uitvoeren waarvan de kostprijs meer bedraagt dan – drie jaar huur 3 – twee jaar globale huur3.
Als bijlage vindt u het volgende document: ……………………………………………………………………… (omgevingsvergunning of een omstandig bestek of een beschrijvingvan de werkzaamheden met een gedetailleerde kostenraming of een aannemingsovereenkomst).
De wettelijke opzeggingstermijn bedraagt zes maanden en gaat in op ………………………………………… om te eindigen op ………………………………………………, datum waarop hetgoed volledig vrij ter beschikking dient te staan.
Wij zullen later met u contact opnemen teneinde de modaliteiten m.b.t. de plaatsbeschrijving bij uittrede en de overhandiging van de sleutels te bespreken.
Met de meeste hoogachting,
Handtekening van de verhuurder
1 Indien de huurders gehuwd zijn of wettelijk samenwonen, dient er een opzegging betekend te worden aan de twee personen afzonderlijk. 2 Het onnodige schrappen
3 3 Keuze maken: drie jaar = voor één woongelegenheid, twee jaar = huur van verscheidene woningen
Hoe lang moet je documenten bewaren?
17
Wat de termijnen betreft, is er geen verschil tussen papieren en digitale documenten.
- Facturen, 10 jaar. Voor de FOD Financiën moet je alle facturen en kopieën van facturen 10 jaar bewaren vanaf 1 januari van het jaar dat volgt op hun datum van uitgifte.
- Verzekeringspolissen, 10 jaar en langer. Bij een BA auto of een familiale verzekering kunnen slachtoffers een vordering tot schadevergoeding indienen bij de verzekeraar binnen de 10 jaar vanaf het moment dat ze bericht krijgen dat ze een schadeclaim kunnen indienen. Volgens Assuralia is het dus verstandig om je documen- ten langer dan 10 jaar te bewaren. Maar sommige levens- verzekeringen lopen tot aan het overlijden: deze polissen moet je dus levenslang bewaren.■ Loonbriefjes,10jaarenlanger.Jemaandelijkseloon- strookjes moeten je minstens tien jaar bewaren. Maar voor de berekening van je pensioen bewaar je beter het jaarlijkse overzicht van je salaris tot aan je pensioen, evenals het jaarlijkse uittreksel van de Federale Pensioendienst met je salarisgegevens.
■ Documenten belastingaangifte 10 jaar. De normale termijn voor de controle van je belastingaangifte bedraagt drie jaar, maar die kan tot tien jaar worden verlengd als er sprake is van een vermoeden van fraude of als het om een zogenaamde complexe belastingaangifte gaat. Je moet niet alleen een kopie van je belastingaangifte bewaren, maar ook de documenten waarop ze gebaseerd
is, zoals loonbriefjes, facturen, attesten en bankafschrif-
ten.
■ Documenten om levenslang te bewaren. Alle offici-
ele documenten, zoals je geboorte- of adoptieakte, huwelijks- en echtscheidingspapieren, notariële akten, diploma’s, enz. moet je levenslang bewaren. Hetzelfde geldt voor alle documenten die betrekking hebben op werken die je aan je woning hebt uitgevoerd, wat bij- zonder nuttig is in deze tijden van strengere normen qua energie-efficiëntie en van stedenbouwkundige overtredingen.
Bron : Plusmagazine
Liften en roltrappen
Expert en raadgever voor het beheer van uw installatie
Direct contact: Leon Vandenberghen 0468/03.55.17 – info@liftinvest.be – www.liftinvest.be
Advies en studiediensten voor
de noodzakelijke modernisatie van uw lift
OPMAKEN EPC
150€ VOOR APPARTEMENTEN 175€ VOOR WONINGEN TOT 250 M2 EPC GEMENE DELEN OP AANVRAAG
ASBEST ATTESTEN
PRIJS OP AANVRAAG
info: margotbostyn.probos@gmail.com 0475 36 24 98 (bij voorkeur mail sturen aub)
➤
maart 2024 | eigenaarsmagazine
18
IN DE MEDIA
Derde van Airbnb-inkomsten
niet belast
Boekingsplatformen als Airbnb zijn sinds 2021 verplicht om aan de Belgische overheid door te geven hoeveel geld de verhuurders via het platform hebben verdiend. Maar één derde van dat geld blijkt spoorloos.
In 2022 gaat het om meer dan 72 miljoen euro dat niet toe te wijzen is aan een belastingplichtige, zo blijkt uit cijfers die Kamerlid Dieter Van Besien (Groen) opvroeg. Verhuurplatform Airbnb bezorgt fiches aan de overheid, maar op bijna 8.000 fiches ontbreken rijksregister en geboortedatum, waardoor de fiscus de belastingplichtige niet kon identificeren.
‘Dat betekent dat de fiscus en de steden belastingen mislopen én dat sommige Airbnb’s blijkbaar illegaal opereren’ zegt Van Besien. ‘Ik kan niet uitleggen aan hardwerkende hoteluitbaters of een reguliere B&B waarom voor hen meer regels gelden dan voor een Airbnb.’
Het Nieuwsblad
Erfbelasting sluipt elk jaar hoger
Omdat de Vlamse overheid de belastingschalen in de erfbe- lasting niet indexeert, neemt de belastingdruk op erfenissen elk jaar toe. Voor de erfgenamen zou een indexering al snel honderden euro’s extra opleveren.
De opeenvolgende Vlaamse regeringen – ook de huidge regering Jambon – hebben sinds 1996 de plafondbedragen in de erfbelasting onveranderd gelaten, en nooit aangepast aan de gestegen leveensduurte (de inflatie). Hierdoor vallen de erfgenamen sneller onder een hoger tarief – waardoor ze meer erfbelasting betalen. Als de belastingschalen de voor- bije kwarteew wel waren geïndexeerd lagen de plafonds nu niet op 50.000 en 250.000 euro maar op 79.000 en 395.000 euro. Op een erfenis van 200.000 euro had dat vorig jaar een verschil gemaakt van 288 euro.
De Standaard
Wie woning kraakt,
wordt bijna nooit bestraft
Wanneer de politie in een woning krakers vindt, worden die in 90 % van de gevallen niet vervolgd.
Sinds eind 2017 is het kraken van zowel bewoonde als onbewoonde panden strafbaar. Er staan zelfs gevangenis- straffen tot twee jaar op. Maar in de praktijk blijkt dat dode letter. Tussen begin 2020 en eind 2022 werden 898 kraak- zaken geregistreerd waarbij 1.331 verdachten betrokken waren. In een kleine 3 procent kwam het tot een vervolging, in 5 procent van de gevallen werden alternatieve maatre- gelen opgelegd.
Dat blijkt uit cijfers die Kamerlid Sophie De Wit opvroeg bij de minister van Justitie. “De vervolging van krakers lijkt in de realiteit een losse flodder. Voor de eigenaars zijn de gevolgen van kraken vaak rampzalig”, vindt ze.
Het Laatste Nieuws
Wie renovatieplicht niet nakomt,
kan ontsnappen aan boete
Kopers van een huis die na vijf jaar de renovatieplicht om gegronde redenen niet konden nakomen, moeten niet per se een boete vrezen. Dat zegt Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA).
Wie na 1 januari 2023 een woning met energielabel E of F koopt, moet die binnen de vijf jaar renoveren tot minstens label D. Lukt dat niet, dan riskeert de koper een boete van 500 tot 5.000 euro.
Maar Demir nuanceert : ‘Als mensen te goeder trouw zijn en gegronde redenen hebben, dan moeten we hen in de eerste plaats helpen. De bedoeling is sowieso niet massaal te beboeten.’
Het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap werkt nu aan een ‘beslissingsboom.’ Die moet een goede evalua- tie mogelijk maken.
Het Nieuwsblad
19 + uw lidnummer en e-mailadres |
121 extra noodwoningen in Vlaanderen Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele maakt 8,6 miljoen euro vrij om 121 noodwoningen in Vlaanderen te realiseren. De Vlaamse Regering wil op die manier een snelle herhuisvesting voor mensen in acute noodsituaties garanderen. Uit onderzoek van het Steunpunt Wonen blijkt dat de lokale besturen vaak te weinig mogelijkheden hebben om inwoners in noodsituaties tijdelijk te huisvesten. Een noodwoning kan een snelle herhuisvesting garanderen van bijvoorbeeld bewoners die hun huis moeten verlaten na een brand of omdat de woning onbewoonbaar verklaard is, of van bewoners die uit hun woning dreigen gezet te worden. Om gemeenten te stimuleren om noodwoningen op hun grondgebied te realiseren, lanceerde Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele sinds 2020 vier projectoproepen waar lokale besturen op konden intekenen. Zowel voor het uitbreiden van het aanbod aan noodwoningen als voor het verbeteren van bestaande noodwoningen konden gemeenten en OCMW’s een projectvoorstel indienen. Er werden uiteindelijk 37 projecten afkomstig van 30 lokale besturen goedgekeurd. Deze pro- jectvoorstellen zijn ontvankelijk en krijgen subsidies. In oktober 2023 lanceerde de minister een vijfde projectoproep voor 11 miljoen euro. Lokale besturen kunnen tot eind april 2024 intekenen op deze oproep. Die zal naast noodwoningen ook betrekking hebben op woningen voor dak- en thuislozen. Persmededeling Kabinet Minister Diependaele |
maart 2024 | eigenaarsmagazine |
h e
–
v
Vermeld dat je van Eigenaarsmagazine komt om van deze speciale prijzen te genieten.
k e
r k
c
C
i n
s
t e
i s
E P
s t
G a
a
k
t
r
u
r
i
n
t
a
t
e
e
u
t r
e
W
r
s
t
r
i
g
i
n
i
n
s
a
g
k
s b
g
t
i
e
n
e
l e
A
E
BELGATEQ vzw — BTW-nummer: BE 0844.752.016
Hoofdzetel Vilvoorde — Luchthavenlaan 25a – 1800 Vilvoorde Vestiging Antwerpen — Antwerpsesteenweg 124 – 2630 Aartselaar Vestiging Limburg — Everselstraat 133 – 3580 Beringen Telefoon nr 02/230.30.23
20
KOPEN-VERKOPEN
Verkopen zonder lijfrente en toch blijven wonen
Er bestaat een bijzondere vorm van verkoop van een onroerend goed, zonder lijfrente, waarbij de verkoper toch kan blijven wonen.
Vastgoedexpert Pierre Tonon legt uit : technisch gezien is het een vastgoedtransactie waarbij de verkoper de woning afstaat aan de koper, maar zich het recht voorbehoudt om er te blijven wonen tot aan zijn overlijden of voor een bepaalde periode. Dit recht van bewoning wordt vermeld in de koopakte.
Het is dus geen gewone verkoop met voorbehoud van vruchtgebruik, want in de overeenkomst tussen koper en verkoper kan de koper de rechten van de verkoper beperken tot een recht van bewoning en verbieden dat laatstgenoemde het pand verhuurt.
De verkoper draagt de volle eigendom over aan de koper, verminderd met de waarde van het vruchtgebruik en behoudt het recht om er gedurende een overeengekomen periode te blijven wonen.
De koper verkrijgt de volle eigendom van het pand, maar kan er niet in wonen zolang de verkoper zijn recht van bewoning uitoefent. Zodra dit recht vervalt, meestal bij het overlijden van de verkoper, krijgt de koper het pand volledig in zijn bezit en kan hij er effectief het genot van hebben.
Deze vorm van verkoop is vooral gericht op mensen die geen kinderen hebben. Pierre Tonon: ‘Het neemt het idee van de lijfrente over – de verkoper blijft in het pand wonen – maar bij de verkoop wordt de prijs in één keer betaald. De verkoper beschikt dus onmiddellijk na de ondertekening van de verkoopakte over het volledige bedrag, waarna het hem vrij staat dit bedrag meteen te schenken.
Dit type verkoop maakt het mogelijk om over te stappen van het fiscale regime van erfbelasting naar het veel gun- stiger regime van de schenkbelasting. Zo betaal je op een roerende schenking aan ‘anderen’ in Vlaanderen 7% schenk- belasting (in het Brussels gewest eveneens 7% en in Wallonië 5,5%). De tarieven van erfbelasting zijn veel hoger : in Vlaanderen betaal je in dat geval 55% eens je boven de
75.000 € zit ; in Brussel en Wallonië betaal je 80 % boven de 175.000 €.
Als koper verwerf je dus een pand waarvan je niet weet wanneer je ervan zal kunnen genieten. Het risico bestaat dat je lang moet wachten. Dit is een groot nadeel. Om dit te compenseren, moeten beide partijen een evenwicht proberen te vinden door te onderhandelen over de waarde van de blote eigendom en van het vruchtgebruik. Het vrucht- gebruik krijgt dan een hogere waarde toegekend, waardoor de prijs om het onroerend goed te verwerven daalt, tot onder de marktwaarde. Hiervoor bestaan geen regels, noch sta- tistische tabellen. Beide partijen moeten dus een consensus bereiken, met elk hun eigen belang voor ogen.
Expertise
& Efficiëntie
Al meer dan
10 jaar tOpkwaliteit in keuringen
Uw veiligheid Onze prioriteit
BelgateQ, een geaccrediteerd keuringsorganisme, biedt al meer dan 10 jaar kwaliteit en betrouwbaarheid in de sector. Onze flexibiliteit maakt snelle afspraken mogelijk met een optimale klantenservice.
a
e n
ue
Onze specialiteiten
Speciale prijzen voor leden van de verenigde eigenaars. Elektrische keuring: €140 incl. btw (combi prijs) Asbestkeuring: €480 (apt.) | €530 (won.) incl. btw EPC-keuring: €150 (apt.) | €175 (won.) incl. btw.
Aanvraag via belgateq.be/order
Bron : Plusmagazine
Stilzwijgende verlenging
van handelshuur zonder behoud van de oorspronkelijke voorwaarden
21
Wanneer een huur van een handelspand stil- zwijgend wordt verlengd, ontstaat er een nieuwe overeenkomst. Bijgevolg kan de huurder geen beroep doen op clausules uit de oorspronkelijke overeenkomst, zo bevestigde het Hof van Cassatie op 26 juni 2023.
Artikel 13 en 14 van de handelshuurwet voorzien dat de huurder aan het einde van zijn eerste, tweede of derde huurtermijn een hernieuwing van zijn huurovereenkomst kan krijgen om dezelfde handel voort te zetten.
Nieuwe overeenkomst
Indien de huurder dit recht wil uitoefenen, moet hij de verhuurder tussen de achttien en de vijftien maanden voor afloop van de huurovereenkomst op de hoogte brengen. Hierdoor ontstaat dan een nieuwe huurovereenkomst, potentieel onder nieuwe voorwaarden.
Ook wanneer de partijen geen hernieuwing hebben afge- sproken, maar de huurder na afloop van de termijn zijn handel in het goed blijft verder zetten, ontstaat volgens artikel 14 een nieuwe huurovereenkomst.
Concreet ging het over een oorspronkelijke overeenkomst uit 2006 die een voorkeurrecht bevatte bij verkoop van het pand. Wanneer de overeenkomst in 2015 ten einde kwam bleef de huurder het pand gebruiken, waardoor een nieuwe overeenkomst ontstond. Vervolgens, in 2018, verkocht de verhuurder het pand en stelde de huurder hiervan op de hoogte. De huurder maakte hierop bezwaar dat zijn voor- keurrecht niet was nageleefd.
Voorkeurrecht uit oude overeenkomst niet langer van toepassing
Het Hof van Cassatie oordeelde dat na afloop van de termijn er bij verder gebruik een nieuwe huurovereenkomst ontstond. Dit betekent dat bedingen uit de oude overeenkomst niet meer kunnen worden ingeroepen. Concreet kon de huurder zich dus niet langer beroepen op het voorkeurrecht zoals bedongen in de oorspronkelijke handelshuurovereenkomst.
Vastgoedflitsen CIB
Poederleese weg 74/1, 2275 Lille
Exclusief voor de klanten van het Eigenaarsmagazine bieden wij aan :
EPC appartement : woning :
125 €, incl BTW 150 €, incl BTW
EPC Gemeenschappelijke delen :
(forfaitaire prijs voor de eerste 3 appt/winkels in het gebouw)
195 €, incl BTW + 30 €, incl BTW per bijkomend appt/winkel in het gebouw
ASBESTATTEST :
appartement : woning :
EPC + elektricicteit EPC + asbest
EPC + asbest + elek
EPC + elektriciteit EPC + asbest
EPC + asbest + elek
485 €, incl BTW 535 €, incl BTW
285 €, incl BTW 585 €, incl BTW 745 €, incl BTW
310 €, incl BTW 660 €, incl BTW 820 €, incl BTW
PAKKET :
appt
woning
Wilt u tegelijkertijd meerdere EPC’s in hetzelfde gebouw laten opmaken, neem dan zeker contact op voor een extra korting.
Een afspraak vastleggen kan op 0487/412206 of via info@ekonorm.be Wij werken in de provincies Antwerpen, Limburg, Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen
Quality lift-juni.pdf 1 24/09/19 09:49
Een nieuwe huurovereenkomst betekent dat partijen geen beroep meer kunnen doen op specifieke rechten die in de oorspronkelijke overeenkomst werden bedongen. Dit prin- cipe werd recent door het Hof van Cassatie bevestigd.
maart 2024 | eigenaarsmagazine
22
Lezersbrief
De syndicus als onmisbare en polyvalente beheerder van gebouwen
In De Standaard lees ik dat, volgens consumentenadviseur CallMePower de forfaitaire maandelijkse vergoeding in ‘gro- tere’ gebouwen per appartement tussen 15 en 25 € ligt.
De mede-eigenaars in het middelgrote gebouw (18 apparte- menten) in Mechelen, waar ik één appartement en één garage heb, zijn bij de keuze van een syndicus al te vaak geneigd voor de ‘goedkoopste’ offerte te kiezen.
Maar ervaringen uit het verleden hebben mij al geleerd dat – zoals bij elke ‘aanbesteding’ – de ‘offertes’ van de verschil- lende kandidaat-syndici goed moeten vergeleken worden : wat is er juist inbegrepen in het maandelijks forfait, welke prestaties moeten bijkomend betaald worden en aan welk uurtarief ? Bijkomend heb ik ervaren dat als de verloning te laag is, de syndicus ook weinig (extra) moeite doet.
De taak van syndicus is niet eenvoudig en zeker niet altijd even dankbaar.
Als appartementseigenaars – terecht – vinden dat ‘hun’ syn- dicus minstens de wet moet kennen, zich moet inwerken in de technische aspecten van hun gebouw, vergaderingen goed moet voorbereiden zodat hij met kennis van zaken kan aan-
sturen op oplossingen die aanvaardbaar zijn voor alle partijen én buiten de vergaderingen een zekere bereikbaarheid aan de dag legt, moet men ook bereid zijn om een redelijke maan- delijkse vergoeding te betalen voor dit beheer.
Verder vind ik ook dat de verenigingen van mede-eigenaars best een syndicus kiezen die kantoor houdt in de regio waar het gebouw zich bevindt. De eerste syndicus van ons gebouw, opgeleverd in 2019, was iemand uit de Kempen. Niet ideaal dus voor de opvolging van de kinderziektes die een nieuwbouw nu eenmaal heeft.
Ik ben het ook eens met het standpunt vertolkt in het editoriaal van vorige maand : een syndicus die honderden gebouwen beheert, heeft vaak geen flauw benul van wat zich in de gebou- wen afspeelt. Hij laat het dagelijks beheer over aan medewer- kers, die vaak beginnelingen zijn in de sector en die bovendien vaak wisselen. Ik hoor ook van mede-eigenaars in andere gebouwen dat er in de sector veel personeelsverloop is.
Ik kan dan ook alleen maar de beslissing van de Commissie toejuichen om syndici wier kantoor opgenomen is in een grote entiteit het kwaliteitscertificaat te ontnemen en niet meer op te nemen in de lijst die door ‘onze’ Eigenaarsvereniging wordt aanbevolen.
T.C.
CIB HAALT SLAG THUIS: ASBESTATTEST ONBEPERKT GELDIG ALS DE WONING GEEN |
ASBEST BEVAT |
Een asbestattest is standaard 10 jaar geldig. Is die termijn verstreken, dan moet je bij verkoop een nieuw asbestattest laten opmaken. Dat is onzinnig indien er in de woning eerder geen asbesthou- dende materialen zijn aangetroffen.’ Bij meer dan een derde van de attesten is dat het geval. De vraag van de Confederatie van Immobiliënberoepen (CIB) was dan ook om het asbestattest onbeperkt geldig te laten zijn in de tijd als er in de woning überhaupt geen asbest zit. OVAM en minister Demir zijn het daar mee eens. Er zal dan ook een wijziging worden doorgevoerd. |
RECHTZETTING KWALITEITSCERTIFICAAT |
VOOR SYNDICI |
In het magazine van de maand februari 2024 ontbrak volgende gecertificeerde syndicus voor de provincie West-Vlaanderen : ULTISYN De Heer Lorentz BAELEN |
Gezondheidsindexen
Werkt u nog met de indexcijfers op basis 1988 of wenst u de indexcijfers van de consumptieprijzen te kennen, gelieve de indexdienst te contacteren op het nummer 02 880 60 24
INDEXCIJFER • gezondheidsindex • Basis 1996 = 100
JAREN JANUARI FEBRUARI MAART APRIL MEI JUNI JULI AUGUSTUS SEPTEMBER OKTOBER NOVEMBER DECEMBER
23
1994 95,92 1995 97,73 1996 99,41 1997 101,26 1998 101,83 1999 103,07 2000 104,29 2001 106,48 2002 109,93 2003 110,94 2004 112,67 2005 114,68 2006 116,98 2007 119,37 2008 122,70 2009 126,80 2010 126,69 2011 130,13 2012 134,53 2013 136,52 2014 138,22 2015 138,24 2016 140,73 2017 143,79 2018 146,15 2019 149,08 2020 150,76 2021 151,62 2022 162,42 2023 175,87 2024 178,88
96,21 96,14 96,29 96,58 96,75 97,14 97,52 97,40 97,24 97,25 97,28 98,05 97,96 98,06 97,99 98,06 98,72 99,01 98,67 98,52 98,67 98,65 99,60 99,64 99,65 99,45 99,53 100,22 100,50 100,20 100,36 100,46 100,60
101,09 100,61 100,63 100,73 100,91 101,83 101,88 101,47 101,49 101,78 101,75 102,08 101,95 102,44 102,99 102,89 103,14 102,74 102,71 102,72 102,70 102,71 103,31 103,32 103,57 103,74 103,74 103,56 103,33 103,53 103,65 103,83 104,02 104,56 104,79 105,08 105,21 105,43 105,69 105,74 106,20 106,04 106,45 106,40 106,83 107,14 107,94 108,46 108,81 108,92 108,99 109,16 109,22 109,43 109,23 110,09 110,33 110,11 110,35 110,09 110,44 110,39 110,62 110,43 110,46 110,55 111,56 111,82 111,73 111,57 111,85 112,06 112,20 112,47 112,15 112,36 112,32 113,02 113,05 113,50 113,67 113,65 114,00 114,03 114,08 114,49 114,48 114,25 115,28 115,90 115,87 116,09 116,29 116,76 116,78 116,65 116,46 116,82 116,91 117,54 117,44 117,87 118,26 118,24 118,61 118,75 118,73 118,68 118,98 119,09 119,98 119,72 120,12 119,85 119,78 120,25 120,22 120,27 120,81 121,65 122,23 123,68 124,37 124,57 125,37 125,85 126,53 126,15 126,46 126,61 126,39 126,56 127,14 126,36 126,48 126,24 125,72 125,69 125,90 125,67 125,88 126,00 126,24 127,31 127,55 127,81 128,24 128,26 128,40 128,49 128,89 129,08 129,19 129,52 130,89 131,28 131,48 131,95 132,46 132,67 132,53 132,80 133,07 133,57 133,70 135,35 135,40 135,37 135,56 135,39 135,63 135,92 135,98 136,38 136,47 136,59 136,83 137,09 137,08 137,45 137,67 137,73 137,54 137,45 137,65 137,80 137,97 138,43 138,49 138,00 137,80 137,87 138,03 137,56 137,48 137,78 137,78 137,95 138,62 138,40 138,94 138,99 139,23 139,28 139,61 139,94 140,52 140,53 140,46 140,88 142,17 142,25 142,58 142,54 142,80 142,85 142,46 142,70 142,85 142,96 144,35 144,71 144,90 144,85 144,67 145,14 145,20 144,97 145,42 145,44 145,85 146,39 146,62 146,87 147,00 147,03 147,62 147,77 147,73 148,75 149,05 149,01 149,46 149,82 149,74 149,61 149,79 149,86 149,86 149,19 149,74 149,77 150,01 150,96 151,09 151,44 151,28 151,21 151,36 151,41 150,84 151,29 151,02 150,98 151,68 151,91 152,42 152,50 152,94 154,14 154,90 154,29 156,55 158,28 158,83 163,15 163,57 164,32 165,22 166,28 168,11 169,94 171,64 175,76 175,10 175,72 174,31 175,60 174,09 174,98 174,62 176,17 177,00 175,21 176,28 176,63 177,97 179,93
INDEXCIJFER • gezondheidsindex • Basis 2004 = 100
JAREN JANUARI FEBRUARI MAART APRIL MEI JUNI JULI AUGUSTUS SEPTEMBER OKTOBER NOVEMBER DECEMBER
2006 102,82 2007 104,92 2008 107,85 2009 111,45 2010 111,36 2011 114,38 2012 118,25 2013 120,00 2014 121,49 2015 121,51 2016 123,69 2017 126,39 2018 128,46 2019 131,04 2020 132,51 2021 133,27 2022 142,76 2023 154,59 2024 157,23
103,31 103,23 103,60 103,95 103,93 104,25 104,38 104,36 104,32 104,58 104,68 105,46 105,23 105,58 105,34 105,28 105,70 105,67 105,71 106,19 106,93 107,44 108,71 109,32 109,49 110,20 110,62 111,22 110,88 111,15 111,29 111,09 111,24 111,75 111,07 111,17 110,96 110,50 110,48 110,66 110,46 110,64 110,75 110,96 111,90 112,11 112,34 112,72 112,74 112,86 112,94 113,29 113,46 113,55 113,84 115,05 115,39 115,57 115,98 116,43 116,61 116,49 116,73 116,96 117,40 117,52 118,97 119,01 118,99 119,15 119,00 119,21 119,47 119,52 119,87 119,95 120,06 120,27 120,50 120,49 120,81 121,01 121,06 120,89 120,81 120,99 121,12 121,27 121,68 121,72 121,30 121,12 121,18 121,33 120,91 120,84 121,11 121,11 121,25 121,84 121,65 122,12 122,17 122,38 122,42 122,71 123,00 123,51 123,52 123,46 123,83 124,96 125,03 125,32 125,29 125,52 125,56 125,21 125,43 125,56 125,66 126,88 127,19 127,36 127,32 127,16 127,57 127,63 127,42 127,82 127,84 128,20 128,67 128,87 129,09 129,21 129,24 129,76 129,89 129,85 130,75 131,01 130,98 131,37 131,69 131,62 131,51 131,66 131,72 131,72 131,13 131,62 131,64 131,86 132,69 132,80 133,11 132,97 132,91 133,04 133,09 132,58 132,98 132,74 132,70 133,32 133,52 133,97 134,04 134,43 135,48 136,16 135,61 137,61 139,13 139,61 143,40 143,78 144,43 145,23 146,16 147,76 149,37 150,87 154,49 153,91 154,45 153,21 154,34 153,02 153,80 153,49 154,85 155,58 154,01 154,95 155,25 156,43 158,15
INDEXCIJFER • gezondheidsindex • Basis 2013 = 100
JAREN JANUARI FEBRUARI MAART APRIL MEI JUNI JULI AUGUSTUS SEPTEMBER OKTOBER NOVEMBER DECEMBER
2014 100,60 2015 100,61 2016 102,42 2017 104,65 2018 106,37 2019 108,50 2020 109,72 2021 110,35 2022 118,21 2023 128,00 2024 130,19
100,75 100,79 100,44 100,29 100,34 100,46 100,12 100,06 100,28 100,28 100,40 100,89 100,73 101,12 101,16 101,33 101,37 101,61 101,85 102,27 102,28 102,23 102,53 103,47 103,53 103,77 103,74 103,93 103,97 103,68 103,86 103,97 104,05 105,06 105,32 105,46 105,42 105,29 105,63 105,68 105,51 105,84 105,85 106,15 106,54 106,71 106,89 106,99 107,01 107,44 107,55 107,52 108,26 108,48 108,45 108,78 109,04 108,98 108,89 109,02 109,07 109,07 108,58 108,98 109,00 109,18 109,87 109,96 110,22 110,10 110,05 110,16 110,20 109,78 110,11 109,91 109,88 110,39 110,56 110,93 110,99 111,31 112,18 112,74 112,29 113,94 115,20 115,60 118,74 119,05 119,59 120,25 121,02 122,35 123,68 124,92 127,92 127,44 127,89 126,86 127,80 126,70 127,35 127,09 128,22 128,82 127,52 128,30 128,55 129,53 130,95
maart 2024 | eigenaarsmagazine
Lidmaatschap en ledenservice (Administratieve diensten & indexdienst: tel. 02 880 60 24) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Lidgeld voor 12 maanden 90 € voor particulieren / 185 € voor professionelen
Bedrag te betalen door overschrijving op rek .nr . BE72 3631 2461 3516 van VE-PR vzw met vermelding van uw lidnummer . E. • • F. • • Dienst indexering huurprijzen, Violetstraat 21, 1000 Brussel Telkens de huurprijs mag aangepast worden, krijgt de verhuurder automatisch de nodige kant-en-klare brieven voor zijn huurder . Bijkomende inlichtingen 02 880 60 24 Email indexdienst index@ve-pr .be Dienst registratie contracten en plaatsbeschrijvingen, Violetstraat 21, 1000 Brussel Bijkomende inlichtingen 02 880 60 24 Email info@ve-pr .be Het lidgeld omvat het abonnement op EIGENAARSMAGAZINE * Vanaf meer dan 12 oproepen (particuliere leden) of meer dan
2. Bijkomende ledenservice tegen betaling: A. Persoonlijk onderhoud in onze kantoren enkel na afspraak:
3. Onze kantoren 1 Antwerpen Uitbreidingsstraat 84, 2600 Berchem 2 Brussel | Violetstraat 21 3 Gent | Hotel Chamade – Kon . Elisabethlaan 3, inkom via Blankenbergestraat 2, eerste verdieping, kamers 107 & 108 4 Hasselt | (Embuild) Bouwcampus Wetenschapspark, 5 Lebbeke | Aalstersestraat 41 6 Leuven | (Embuild) Dreefstraat 8, 3001 Heverlee Contracten, brochures, enz . . . te verkrijgen na afspraak op tel . 016 22 40 84 7 Oostende | (RCF-accountants-belastingconsulenten) Torhoutsesteenweg 300-302 4. Laatst gekend indexcijfer 02 880 60 26 (antwoordapparaat) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.ve-pr.be | jurid@ve-pr.be | info@ve-pr.be VE-PR vzw | Violetstraat 21 | 1000 Brussel | Ond.nr. 0538 719 885 | tel. 02 880 60 24 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||