EM sept 2023
nr. 508 ERKENNINGSNUMMER P408-448 september 2023
MAANDBLAD VAN DE VERENIGDE EIGENAARS
Afgiftekantoor Brussel X • Verantwoordelijke Uitgever: K. D’Hauwers • Aalstersestraat 41 • 9280 Wieze • Geen verschijning in juli en augustus
HUURPRIJZEN ENERGIEVERSLINDENDE WONINGEN MOGEN OPNIEUW WORDEN GEÏNDEXEERD VANAF 1 OKTOBER
BEPERKING INDEXATIE HUURPRIJZEN: TOEPASSING CORRECTIEFACTOR VANAF 1 OKTOBER 2023
PAGINA 4
EEN UITGETREDEN HUURDER RECHTSPERSOON UITSCHRIJVEN
PAGINA 8
ACHTERAF EEN ‘TERUGKEER’ AAN UW SCHENKING KOPPELEN ?
PAGINA 9
KAN EEN MEDE-EIGENAAR VAN MEERDERE KAVELS VERSCHILLENDE VOLMACHTEN GEVEN ?
PAGINA 14
PACHT OPZEGGEN OM MEERDERE REDENEN ?
PAGINA 18
2
Documenten voor leden
Gebruik altijd de meest recente versie van onze modelcontracten.
Hoofdverblijfplaats (Gewest vermelden)
Huurceelgemeubeldofongemeubeldappartement . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12,30€ Huurceelwoning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12,90€ Engelstaligecontracten(vermeldenappartementofwoning) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7,60€
Tweede verblijfplaats (Gewest vermelden)
Huurceelgemeubeld/ongemeubeldappartement . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12,40€ Huurceelwoning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12,50€
Diversen
Handelshuur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13,00€ Pop-up(VlaamsGewest-enkelnederlandstalig) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45,00€ Professionele-nietcommerciëlehuurovereenkomst . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13,50€ Pachtovereenkomst . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13,10€ Seizoenspacht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14,10€ Autostaanplaats . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7,50€ Huuroverdracht
-residentieel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4,80€
-niet-residentieel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4,80€ Addendum (Vlaams Gewest)
-feitelijksamenwonendehuurdertoevoegen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4,00€
-feitelijksamenwonendevertrekkendehuurdervervangen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4,00€ Huurcontractenvoorstudentenhuisvesting . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8,30€ VerlenginghuurovereenkomststudentenhuisvestingVlaamsGewest . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4,80€ Syndicuscontract+offerteaanvraagvoordefunctievansyndicus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19,40€ Modelplaatsbeschrijving . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18,80€ Contractbruikleen(vermeldengebouwofgrond) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13,20€ Contractbezettingterbede(vermeldengebouwofgrond) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13,30€ ReglementinterneordeinVerenigingvanMede-eigenaars . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55,00€
Brochures (niet-prior verzending)
Handboekappartementsrechtinhoofdlijnen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28,00€ BrochureRegelgevingwoonkwaliteitinVlaanderen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22,00€
Hoe te verkrijgen?
a) In onze kantoren op volgende adressen:
+(4,30€) 9,00€ +(4,30€) 9,00€
+(4,30€) 9,00€ +(4,30€) 9,00€ +(6,40€) 16,00€ +(4,30€) 9,00€
Antwerpen, Uitbreidingsstraat 84, 2600 Berchem (na afspraak) • Brussel, Violetstraat 21, 1000 Brussel • Lebbeke, Aalstersestraat 41, 9280 Wieze (na afspraak) Gent, Kon . Elisabethlaan 5, 9000 Gent • Hasselt, Embuild, Bouwcampus Wetenschapspark, Agoralaan 33, 3590 Diepenbeek
Kortrijk, PIETTE & PARTNERS, Casinoplein 6, 8500 Kortrijk • Leuven, Embuild, Leuven, Dreefstraat 8, 3001 Heverlee •
Oostende, RCF-accountants – belastingconsulenten, Torhoutsesteenweg, 300-302, 8400 Oostende (na afspraak) .
b) Door overschrijving op rekening IBAN: BE72 3631 2461 3516 (bestelling + lidnummer vermelden) + of u het contract per post of per mail (PDF-formaat) wenst te ontvangen .
Al onze contracten zijn ook in het Frans verkrijgbaar
Prijs
Portkosten
+(6,40€) +(6,40€) + (6,40 €)
+ (6,40 €) +(6,40€)
+(6,40€) + (4,30 €) +(6,40€) +(4,30€) +(4,30€) + (4,30 €)
Per mail (PDF)
18,00€ 18,00€ 14,00 €
18,00 € 18,00€
19,00€ 45,00 € 19,00€ 18,00€ 18,00€ 13,00 €
+(6,40€) +(6,40€) +(4,30€) +(4,30€) + (4,30 €)
+ (6,80 €) +(4,10€)
27,00€ 27,00€ 18,00€ 18,00€ 55,00 €
EDITORIAAL
Een goed moment om
te investeren in vastgoed ?
3
Investeerders in onroerend goed heb- ben de voorbije maanden een afwach- tende houding aangenomen. Het aan- tal transacties is teruggelopen en er zijn minder (hypothecaire) leningen afgesloten. Door de stijgende rente is hetduurdergewordenomtelenenen dat weegt uiteraard op het huurrende- ment van een investeringspand. Verwacht wordt dat de rente nog zal stijgen.
Toch menen experts dat het een goed moment is om te investeren in een opbrengsteigendom.
De demografische evolutie met het toenemend aantal gezinnen én alleen- staanden, maakt dat de vraag naar huurwoningen nog steeds toeneemt en het aanbod ruim overtreft.
De fors gestegen rente op leningen, leidt er toe dat veel mensen niet meer, of slechts op latere leeftijd, in staat zijn een eigen woning te kopen.
Omwille van deze beide factoren komen en blijven steeds meer mensen op de huurmarkt, waardoor de huurprijzen stijgen.
Bovendien zijn beleggers aangetrokken door de meerwaarde op vastgoed.
De voorbije 40 jaar zijn woningen niet goedkoper geworden. Economisten gaan ervan uit dat de vastgoedprijzen op middellange termijn jaarlijks drie procent zullen blijven stijgen. Vastgoed heeft dan ook een grote ‘zekerheids- factor’,terwijlbijvoorbeeldaandelen- beurzen grote pieken, maar ook grote dalen kennen.
Ten slotte is er nog een belangrijk fiscaal argument om nog dit jaar een tweede verblijf of investeringsvastgoed aan te kopen : de federale woonbonus ver- dwijnt eind dit jaar.
In 2020 werd de Vlaamse woonbonus die gold voor de eigen woning afge- schaft, waardoor intresten en kapitaal- aflossingen niet langer fiscaal konden ingebracht worden. In het Brussels Hoofdstedelijk en in het Waals gewest, werden alle bestaande belastingver- minderingen voor leningen m.b.t. de eigen woning reeds afgeschaft sedert respectievelijk 2017 en 2016.
De federale woonbonus voor leningen aangaande de tweede woning en inves- teringspanden bleef wel bestaan. Niet alleen zijn de intresten fiscaal aftrekbaar, ook de kapitaalaflossingen geven, onder bepaalde voorwaarden, recht op een belastingvermindering.
Er gingen de voorbije jaren meer en meer stemmen op om de ongelijke fis- cale behandeling tussen leningen voor de eigen en de niet-eigen woning te stoppen. Eind vorig jaar werd dan ook beslist om de belastingverminderingen voorleningendievanaf1januari2024 zijn aangegaan, op te heffen. Voor lenin- gen die uiterlijk op 31 december 2023 zijn aangegaan, blijven de bestaande voordelen gelden.
Het kan dan ook interessant zijn om nog dit jaar een investeringsgoed aan te kopen en voor die aankoop een lening aan te gaan, zelfs met een stijgende rente. Intresten van leningen die spe- cifiek zijn aangegaan om onroerende goederen te verkrijgen (zoals voor een aankoop) of te behouden (zoals voor renovatiewerken), zijn aftrekbaar van het totaal belastbaar onroerend inko- men en dus niet alleen van het inkomen van het onroerend goed waarop die intresten betrekking hebben. Eigenaars kunnen op die manier de fiscale druk op hun totaal onroerend patrimonium verminderen.
We kunnen dan ook stellen dat het nu een goed moment is om te investeren in vastgoed. n
Het bestuur van de Verenigde Eigenaars
VERENIGDE EIGENAARS
Redactie en publiciteit: Violetstraat 21 • 1000 Brussel • info@ve-pr .be • 02 880 60 24 Verantwoordelijke Uitgever: K . D’Hauwers • Aalstersestraat 41 • 9280 Wieze
Alle briefwisseling is te richten aan het secretariaat
Publiciteit en publireportages vallen niet onder de verantwoordelijkheid
van de redactie of het bestuur van de Verenigde Eigenaars
september 2023 | eigenaarsmagazine
4
Beperking indexatie huurprijzen: toepassing correctiefactor
vanaf 1 oktober 2023
Het Vlaams decreet van 3 oktober 2022 voerde een stelsel van tijdelijke bevriezing van de indexering van de huurprijzen in. De mogelijkheid tot indexatie werd daarbij gekoppeld aan het energiepeil van de huurwoning.
Het decreet is van toepassing op alle lopende huurover- eenkomsten aangaande het hoofdverblijf van de huurder (dus niet voor studentencontracten), zowel op deze die nog onderworpen zijn aan de Woninghuurwet, als op deze die vallen onder het Vlaams Woninghuurdecreet. Het decreet voorziet het volgende :
I. Indexering opgevraagd tussen 1 oktober 2022 en 30 september 2023
Voor huurwoningen met energielabel A+, A, B of C bleef de mogelijkheid tot indexering behouden.
Voor huurwoningen met energielabel D mocht het bedrag van de aanpassing maar voor de helft (50 %) doorgerekend worden.
Voor huurwoningen zonder (geldig) EPC of met ener- gielabel E of F mocht de huurprijs niet worden geïndexeerd.
II. Indexering vanaf 1 oktober 2023 : toepassing van een correctiefactor
Voor huurwoningen met energielabel A+, A, B of C – ook voor panden die in oktober 2022 nog geen (gunstig) EPC hadden, maar nu wel – verandert er niets. De huurprijs mag volgens de gewone formule worden aangepast.
De huurprijzen van energieverslindende woningen (label D of slechter) of van woningen zonder (geldig) EPC mogen vanaf 1 oktober opnieuw worden geïndexeerd. Er hoeft dus niet gewacht te worden op de verjaardag van de inwerkingtreding om te mogen indexeren.
Om te vermijden dat de huur ineens heel sterk verhoogt, wordt het resultaat van de standaardindexatieformule
(namelijk basishuurprijs x nieuw indexcijfer/aanvangsin- dexcijfer) vermenigvuldigd met een correctiefactor.
De decretale bepaling onderscheidt vier correctiefactoren, afhankelijk van het EPC-label en de verjaardatum van het huurcontract. In wat volgt wordt voor elk scenario de cor- rectiefactor uitgewerkt aan de hand van een voorbeeld.
1/ Huurwoningen met energielabel D
* Als de huurovereenkomst verjaart tussen 1 januari 2023 en 30 september 2023, wordt volgende correctiefactor toegepast :
50 % x [(index 2022 + index 2023) / index 2023]
Voorbeeld
Een woninghuurcontract afgesloten op 15 februari 2019 die in werking trad op 1 maart 2019 met een basishuur van 750 €.
Er dient te worden gewerkt in 2 stappen :
1 Eerstwordtde‘gewone’indexatieberekend:
750 € (basishuur) x 126,86 (gezondheidsindex februari 2023) = 874,66 € 108,78 (gezondheidsindex februari 2019)
2 Vervolgens wordt de correctiefactor toegepast Berekening correctiefactor :
50% x 118,74 (index februari 2022) + 126,86 (index februari 2023)
126,86 (index februari 2023)
50% x 1,93599 = 0,96799 (er dient tot 5 cijfers na de komma te worden gerekend)
874,66 € x 0,96799 = 846,66 €
Vanaf 1 oktober 2023 bedraagt de eisbare huurprijs 846,70 euro
HUREN – VERHUREN
5
* Als de huurovereenkomst verjaarde tussen 1 oktober 2022 en 31 december 2022, wordt volgende correctiefactor toegepast :
50% x [(index 2021 + index 2022) / index 2022]
2/ Huurwoningen zonder (geldig) EPC of met energielabel E of F
* Als de huurovereenkomst verjaart tussen 1 januari 2023
en 30 september 2023, wordt volgende correctiefactor toegepast:
indexcijfer 2022/indexcijfer 2023
Voorbeeld
Een woninghuurcontract afgesloten op 15 september 2019 die in werking trad op 1 oktober 2019 met een basishuur van 750 €.
Er dient opnieuw te worden gewerkt in 2 stappen :
1 Eerstwordtde‘gewone’indexatieberekend:
We ramen dat de gezondheidsindex voor september 2023
(basis 2013) 129,96 zal bedragen
750 € (basishuur) x 129,96 (gezondheidsindex september 2023) = 897,68 € 108,58 (gezondheidsindex september 2019)
2 Vervolgens wordt de correctiefactor toegepast Berekening correctiefactor :
50% x 112,29 (index september 2021) + 124,92 (index september 2022)
124,92 (index september 2022)
50% x 1,8989 = 0,94945 897,68 € x 0,94945 = 852,30 €
Vanaf 1 oktober 2023 bedraagt de eisbare huurprijs 852,30 euro.
Voorbeeld
Een woninghuurcontract afgesloten op 15 februari 2019 die in werking trad op 1 maart 2019 met een basishuur van 750 €.
Er dient opnieuw te worden gewerkt in 2 stappen :
1 Eerstwordtde‘gewone’indexatieberekend: 750€(basishuur)x126,86(gezondheidsindexfebruari2023) =874,66€
108,78 (gezondheidsindex februari 2019)
2 Vervolgens wordt de correctiefactor toegepast
Berekening correctiefactor :
118,74 (index februari 2022) = 0,93599 126,86 (index februari 2023)
874,66 € x 0,93599 = 818,67 €
Vanaf 1 oktober 2023 bedraagt de eisbare huurprijs 818,67 euro.
➤
Tel: 03/777.30.96 & 059/80.59.80 fax 03/766.06.01 email: info@trigon-beheer.be BIV 200.434, 502.282 & 508.043 http://www.trigon-beheer.be
Lavendelstraat 87 Koningstraat 70-72 Italiëlei 205
9100 SINT-NIKLAAS 8400 OOSTENDE 2000 ANTWERPEN
september 2023 | eigenaarsmagazine
6
De huurprijzen van woningen met label D of slechter of zonder (geldig) EPC mogen vanaf
1 oktober opnieuw worden geïndexeerd. Er hoeft dus niet gewacht geworden op de verjaardag van de inwerkingtreding van het contract.
* Als de huurovereenkomst verjaarde tussen 1 oktober 2022 en 31 december 2022, wordt volgende correctiefactor toegepast:
indexcijfer 2021/indexcijfer 2022
Nog enkele belangrijke bemerkingen aangaande de toepassing van de correctiefactor:
1/ De correctiefactor moet alleen worden toegepast bij huurcontracten aangaande het hoofdverblijf van de huurder die in werking zijn getreden vóór 1 oktober 2022. Huurcontracten die vanaf 1 oktober 2022 in werking zijn getreden, hoeven geen rekening te houden met correctie- factor voor het berekenen van de geïndexeerde huurprijs.
De correctiefactoren gelden niet voor sociale huurovereen- komsten en huurcontracten voor studentenhuisvesting.
2/ Zo lang de huurovereenkomst loopt en de woning geen of geen gunstig EPC heeft, dient de correctiefactor te wor- den toegepast.
3/ Heeft de woning na 1 oktober 2023 een beter EPC-label, dan geldt mogelijks een andere correctiefactor of dient er zelfs geen rekening meer gehouden te worden met de correctiefactoren.
• Heeft de woning voortaan een EPC-label A+, A, B of C, dan mag de huurprijs vanaf dat ogenblik volledig worden geïndexeerd en moet er geen correctiefactor worden toegepast.
• Heeft de woning voortaan een EPC-label D (i.p.v. E of F), dan geldt een andere correctiefactor.
De verhuurder mag evenwel geen aanpassing van de huur-
prijs vragen voor de 3 maanden die zijn aanvraag voorafgaan
als er op dat moment geen gunstig EPC-label was. ➤
Voorbeeld
Een woninghuurcontract afgesloten op 15 september 2019 die in werking trad op 1 oktober 2019 met een basishuur van 750 €.
Er dient te worden gewerkt in 2 stappen :
1 Eerstwordtde‘gewone’indexatieberekend:
We ramen dat de gezondheidsindex voor september 2023
(basis 2013) 129,96 zal bedragen
750€(basishuur)x129,96(gezondheidsindexseptember2023) =897,68€ 108,58 (gezondheidsindex september 2019)
2 Vervolgens wordt de correctiefactor toegepast Berekening correctiefactor :
112,29 (index september 2021) = 0,89889 124,92 (index september 2022)
897,68 € x 0,89889 = 806,92 €
Vanaf 1 oktober 2023 bedraagt de eisbare huurprijs 806,92 euro.
✁
INVESTEERDER ZOEKT een BESTAAND APPARTEMENTSBLOK aan te kopen met of zonder renovatiewerk.
DISCRETIE VERZEKERD aankoopvastgoed@telenet.be of 0495 27 33 73
HUREN-VERHUREN
7
Huurcontracten die vanaf 1 oktober 2022 in werking zijn getreden, hoeven geen rekening te houden met correctiefactor.
Was er bijvoorbeeld op 1 oktober 2023 een EPC-label E, maar behaalt de woning op 1 februari 2024 een EPC-label C, dan mag de verhuurder pas vanaf 1 februari 2024 weer indexeren zonder correctiefactor. Hij mag de volledig geïn- dexeerde huurprijs niet voor de 3 maanden voorafgaand vragen, want toen was er nog geen EPC-label C. Vraagt de verhuurder pas op 1 mei 2024 om de geïndexeerde huurprijs te betalen, dan kan hij wel teruggaan tot 1 februari 2024, omdat er vanaf die dag een gunstig EPC voorligt (zie ook punt 5/).
4/ Voor de indexeringen aangaande energieverslindende woningen (label D of slechter) of zonder EPC tussen 1 oktober 2022 en 30 september 2023, is de datum van de aanvraag bepalend. De huurprijs van die panden mag vanaf 1 oktober 2023 worden geïndexeerd, rekening houdend met de correctiefactor.
5/ Mag de huur geïndexeerd worden, maar laat de verhuur- der na de indexatie te vragen op het ogenblik waarop zij opeisbaar wordt, kan hij de niet opgevraagde index-sup- plementen vragen voor de maand van de aanvraag en de drie maanden die zijn verzoek voorafgaan.
6/ Heeft uw EPC geen label, maar een kengetal, dan houdt u rekening met volgende omzetting
GOEDE RAAD VAN DE VERENIGDE EIGENAARS |
Onze medewerkers staan uiteraard ter beschikking om u te helpen bij de berekening. Telefonische bijstand, zal zoals gewoonlijk, worden aangemerkt als een juridische consultatie (maximaal 12 per jaar inbegre- pen in het lidgeld). Wenst u een schriftelijke berekening, dan zal een vergoeding van 25 € worden aangerekend. |
n
Asbestattest gemeenschappelijke delen in Vlaanderen verplicht vanaf 1 mei 2025
Sedert 23 november 2022 is bij de overdracht van gebouwen, woningen en appartementen gebouwd vóór 2001 en gelegen in Vlaanderen een asbestattest verplicht. Deze verplichting geldt voor entiteiten van meer dan 20 m2 (dus niet voor garages of kelders).
Een asbestattest is het resultaat van een asbestinventarisatie van het gebouw. De inventarisatie wordt uitgevoerd door een gecertifi- ceerd asbestdeskundige die ter plaatse een gebouwinspectie zal uitvoeren. De lijst van gecertificeerde bedrijven vindt u op de website van Ovam https://ovam.vlaanderen.be/lijst-procesgecertificeer- de-bedrijven
Meestal wordt een niet-destructieve inventarisatie uitgevoerd. Dit betekent dat tijdens de inspectie geen vloeren of wanden beschadigd worden om ingesloten asbest op te sporen, tenzij voor een beperkte staalname.
Het certificaat somt de verdachte stoffen op, beoordeelt de risico’s en beschrijft de beheersing ervan. Het wordt bij Ovam geïntroduceerd door een erkend asbestdeskundige. Ovam geeft het certificaat vervolgens af aan de eigenaar en slaat het op in zijn database. De eigenaar kan het attest steeds in het digitale paspoort van zijn woning (woningpas) terugvinden. https://woningpas.vlaanderen.be
Voor de overdracht van een appartement die onder het stelsel van gedwongen mede-eigendom valt is een asbestattest dus verplicht sedert 23 november 2022. Voor de gemeenschappelijke delen gaat die verplichting pas in op 1 mei 2025. Vanaf die dag zal dus een afzonderlijk attest nodig zijn voor zowel het privatief gedeelte als de gemeenschappelijke delen. n
september 2023 | eigenaarsmagazine
8
Een uitgetreden huurder rechtspersoon uitschrijven
In het Eigenaarsmagazine van juni legden we uit hoe u idealiter handelt wanneer een huurder-fy- sieke persoon geen officiële adreswijziging doorvoert nadat hij het pand heeft verlaten. In dit artikel gaan we in op de hypothese dat de huurder een vennoot- schap is die haar zetel aanhoudt op het adres van het pand dat zij voorheen huurde.
Soms meldt een nieuwe huurder dat er op het adres van het gehuurde pand nog briefwisseling toekomt op naam van een onbekende vennootschap.
Op de website van de FOD Economie kan u, onder Kruispuntbank Ondernemingen (KBO), Public Search (https://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/zoeknummerform. html?lang=nl ) achterhalen of de uitgetreden huurder-ven- nootschap zijn uitbatings- of maatschappelijke zetel al dan niet heeft verplaatst.
Procedure
Is de vennootschap nog steeds ingeschreven op het adres van uw goed, dan stuurt u best een aanmaning om zo snel mogelijk het nodige te doen voor de zetelwijziging.
Immers, zolang de maatschappelijke- of uitbatingszetel gevestigd is op het adres van het verhuurde goed, gebeu- ren alle betekeningen bestemd voor de vennootschap op dat adres (deurwaardersexploten, beslagleggingen, aan- slagbiljetten, …). Heeft de vorige huurder vennootschap schulden, kan er bijvoorbeeld beslag gelegd worden op alle goederen die zich in het goed bevinden.
Blijft de vorige huurder in gebreke het nodige te doen, dan laat de verhuurder dit best onmiddellijk weten aan de KBO die, de procedure zal opstarten voor de ambtshalve door- haling van het adres van de maatschappelijke zetel of het adres van de vestigingseenheid van de onderneming.
Deze kennisgeving gebeurt bij voorkeur online via het webformulier op volgende website https://kboradiation. economie.fgov.be/kbo-radiation-nl/ Bij wijze van alternatieve procedure is het nog altijd mogelijk de kennisgeving per
post over te maken aan de KBO – Dienst Doorhalingen aan de Koning Albert II-laan 16 te 1000 Brussel.
Men dient een aantal verplichte gegevens over te maken : de benaming van de onderneming, het ondernemingsnum- mer, en het adres waar de inschrijving ambtshalve dient doorgehaald te worden. Daarnaast is het aangeraden een ‘bewijsstuk’ toe te voegen : een kopie van een vonnis, een onderzoeksrapport of een proces-verbaal dat is opgesteld door een politieambtenaar of een door een overheidsin- stantie gemachtigde ambtenaar met de vermelding dat het adres onjuist is.
Vervolgens spoort de KBO de bestuurder op. Die persoon wordt aangeschreven en aangemaand om binnen een termijn van 30 dagen de toestand te regulariseren. Bij gebreke aan reactie binnen deze termijn, volstaat het bewijs- stuk voor de beheersdienst van de KBO om over te gaan tot de doorhaling van het adres.
Werd de vraag aan de KBO gericht zonder bewijsstuk, dan stuurt de KBO een tweede brief naar de rechtspersoon waarin een bijkomende termijn van 30 dagen wordt gege- ven om de gevraagde aanpassingen door te voeren. Bij gebrek aan reactie, kan de KBO-beheersdienst overgaan tot doorhaling van het adres.
Doorhaling
Deze doorhaling houdt in dat overheden, administraties en deurwaarders geen correspondentie meer zullen achterlaten op het doorgehaalde adres. Voor de volledigheid geven we mee dat op juridisch vlak de adreswijziging van een rechts- persoon enkel aan derden tegenstelbaar is na publicatie in het Belgisch Staatsblad. In de praktijk zal de verhuurder of nieuwe huurder echter geen hinder meer ondervinden.
Gelet op het aantal dossiers dat dagelijks wordt overgemaakt in het kader van een ambtelijke schrapping, kan de behan- deling van een dossier enige tijd op zich laten wachten. n
Achteraf een ‘terugkeer’ aan uw schenking koppelen?
9
Uhebt een schenking gedaan maar achteraf realiseert u zich dat u er beter een ‘beding van terugkeer’ aan gekoppeld had. Kunt u dat na de schenking alsnog toevoegen? Waarop moet u dan letten? Een recent arrest verduidelijkt één en ander.
Conventioneel recht van terugkeer
Schenkt u bijvoorbeeld een bepaald bedrag, effecten of een onroerend goed aan uw dochter, dan kunt u dat via een ‘zuivere’ schenking doen, of u kunt aan die schenking bepaalde modaliteiten koppelen.
Een modaliteit die vaak aan een schenking gekoppeld wordt, is het zogenaamd ‘conventioneel recht van terugkeer.’ Dat zorgt ervoor dat de geschonken goederen naar de schenker terugkeren, wanneer de begiftigde vóór de schen- ker overlijdt. Dat kan soms nuttig zijn.
Stel u doet een schenking van 300.000 euro aan uw doch- ter, die gehuwd is. Heeft u het ongeluk dat zij vóór u komt te overlijden, dan zitten die geschonken goederen in haar nalatenschap. Heeft zij kinderen, dan zullen zij in principe minstens de blote eigendom van haar nalatenschap erven, terwijl haar man (uw schoonzoon) het vruchtgebruik van die goederen erft, of toch minstens het beheer van de goederen als de kinderen nog minderjarig zijn. Heeft uw dochter geen kinderen, dan bestaat de kans zelfs (maar dat hangt af van de concrete omstandigheden zoals het bestaan van een huwelijkscontract, een testament, enz.) dat uw schoonzoon eigenaar wordt van de som die u schonk.
Mogelijk wilt u dat liever niet en wenst u dat, bij het overlijden van uw dochter, de som geld naar u terugkeert. Dat kan door aan de schenking een conventioneel beding van terugkeer te koppelen. De geschonken goederen keren dan, in geval van vooroverlijden van uw dochter, terug naar u (en/of uw echtgeno(o)t(e) indien u samen geschonken heeft).
Zo’n beding zorgt ervoor dat bij het overlijden van uw dochter en op voorwaarde dat u zelf nog leeft, de schenking ‘ongedaan gemaakt wordt.’ De geschonken goederen keren automatisch naar u terug en maken geen deel uit van de
nalatenschap van uw dochter en kunnen dan ook niet naar haar man en/of kinderen gaan.
Fiscale gevolgen?
In principe zijn er geen successierechten/erfbelasting ver- schuldigd op de goederen die terugkeren. U ‘erft’ ze name- lijk niet, want het is alsof er geen schenking gebeurd is. Er zijn evenmin schenkingsrechten of een andere belasting verschuldigd op de teruggekeerde goederen.
Let op! De geschonken goederen bevinden zich dan opnieuw in uw vermogen, zodat uw (overige) erfgenamen ze bij uw overlijden zullen erven en er erfbelasting/successierechten op verschuldigd zijn. Desgevallend moet u dus voor deze goederen een (nieuwe) successieplanning uitwerken.
Achteraf een ‘terugkeer’ toevoegen?
Stel dat u een schenking aan uw dochter gedaan heeft, maar daar geen conventioneel recht van terugkeer aan gekoppeld heeft. Nu heeft u daar spijt van (bijvoorbeeld omdat de omstandigheden nu anders zijn dan ten tijde van de schenking). Kunt u dan alsnog zo’n beding van terugkeer aan die vroegere schenking toevoegen?
Dat kan, maar niet altijd en niet op om het even welke manier, zoals blijkt uit een arrest van het Hof van Beroep van Gent van 27 september 2022. Er zijn bovendien fiscale gevolgen.
Een beding van terugkeer moet in principe op het ogenblik van de schenking in de notariële schenkingsakte zelf of in een voorafgaande akte opgenomen worden. In geval van een hand- of bankgift, moet het beding in de begeleidende brieven en/of het pacte adjoint opgenomen worden op het moment van de schenking.
➤
september 2023 | eigenaarsmagazine
10
In principe zijn er geen successierechten of erfbelasting verschuldigd op de goederen die terugkeren.
Door een beding van terugkeer achteraf toe te voegen, ont- neemt de schenker volgens het Hof een deel van de rechten die hij oorspronkelijk aan de begiftigde toegekend had. Hij voegt namelijk een voorwaarde toe aan een schenking die oorspronkelijk onvoorwaardelijk was en van de begiftigde de definitieve eigenaar van de geschonken goederen had gemaakt.
Toch kan de schenker volgens het Hof achteraf een beding van terugkeer aan de schenking toevoegen, maar dat moet dan als een (nieuwe) schenking door de begiftigde aan de schenker beschouwd worden. De begiftigde schenkt aan de schenker de goederen die hij eerder van hem gekre- gen heeft, onder de opschortende voorwaarde van het vooroverlijden van de begiftigde/terugschenker.
Bovendien kan deze ‘terugschenking’ volgens het Hof enkel via een notariële schenking gebeuren, en niet via een hand- of bankgift.
Fiscale gevolgen?
Aangezien het om een notariële schenking gaat, moeten er sowieso schenkingsrechten betaald worden. Die moe- ten wel pas betaald worden op het ogenblik van de vervul- ling van de opschortende voorwaarde (zijnde het voorover- lijden van uw dochter, de oorspronkelijke begiftigde). Dan pas worden de goederen immers effectief ‘teruggeschon- ken.’ Op het ogenblik van de registratie van de akte van de terugschenking, moet enkel het vast recht van 50 euro betaald worden.
Bovendien kan de fiscus zich in de drie gewesten beroepen op een ‘fictiebepaling’ in de wet, die stelt dat een schenking van roerende goederen onder een opschortende voorwaarde die vervuld wordt door het overlijden van de schenker, gelijkgesteld wordt met een legaat (lees: een testamentaire beschikking), zodat er toch successierechten op verschul- digd zijn.
➤
Zijn uw verzekeringen nog up-to-date? Zeker?
Check op federale.be/ polischeck
Da’s 1 keer checken en … weer volop voor uw zaak gaan!
Je leven evolueert snel, maar evolueren je verzekeringen mee? Met de gratis polis check weet je het zeker en kun je weer zorgeloos verder!
federale.be
Federale Verzekering – V.U.: Tom De Troch. Federale Verzekering – Stoofstraat 12 – 1000 Brussel. www.federale.be – Gemeenschappelijke Kas voor Verzekering tegen Arbeidsongevallen Vereniging van Onderlinge Levensverzekeringen – Coöperatieve Vennootschap voor Verzekering tegen Ongevallen, Brand, Burgerlijke Aansprakelijkheid en Diverse Risico’s CV – RPR Brussel BTW BE 0407.963.786/BE 0408.183.324/BE 0403.257.506.
Polischeck B2C NL – 180 x115.indd 1
26/08/2022 09:02:03
FISCALITEIT 11
Achteraf een conventioneel recht van terugkeer aan een schenking koppelen wordt beschouwd als een nieuwe schenking en kan enkel via een notariële schenkingsakte.
Doet u die terugschenking toch via een bankgift (wat in principe onmogelijk is), dan kan de fiscus die schenking als ongeldig beschouwen, en ervan uitgaan dat de goe- deren tot de nalatenschap van uw dochter behoren, zodat er dus eveneens successierechten op verschuldigd zijn.
Kortom, achteraf een beding van terugkeer toevoegen is niet eenvoudig en brengt ook een (serieuze) fiscale kost met zich mee. Wanneer u een schenking doet, is het dus aangewezen om op voorhand goed na te denken of u er een beding van terugkeer aan wilt koppelen.
Wat als u twijfelt bij de schenking?
Stel dat u een schenking aan (één van) uw kinderen wilt doen, maar u weet niet of het een goed idee is om zo’n conventioneel recht van terugkeer aan die schenking te koppelen. Misschien zal bij het vooroverlijden van één van uw kinderen blijken dat de geschonken goederen beter niet naar u terugkeren. U heeft geen glazen bol.
Stel dat de schenker 88 jaar oud is op het ogenblik waarop zijn dochter, aan wie hij in het verleden heeft geschonken, op 64-jarige leeftijd overlijdt. Dan heeft het wellicht niet veel zin meer dat de geschonken goederen naar hem terugkeren, en gaan ze beter ineens naar de kleinkinderen. Dat weet hij uiteraard niet op het ogenblik waarop hij de schenking doet…
Optioneel recht van terugkeer
Maar daarvoor bestaat er een handige oplossing : een conventioneel recht van terugkeer kan immers ‘optioneel’ gemaakt worden. Dat betekent dat de schenker bij het vooroverlijden van de begiftigde kan kiezen of hij dit beding uitwerking laat hebben of niet. Hij moet dan bijvoorbeeld binnen de vier maanden na het overlijden van de begunstigde laten weten of hij wil dat de geschon- ken goederen naar hem terugkeren of niet, afhankelijk van wat, gelet op de concrete omstandigheden, op dat ogen- blik het beste is.
Samengevat
Achteraf een conventioneel recht van terugkeer aan een schenking koppelen wordt als een nieuwe (terug)schenking beschouwd en kan enkel via een notariële schenkingsakte, niet via een hand- of bankgift.
Op die terugschenking zullen bij het vooroverlijden van de (oorspronkelijke) begiftigde schenkingsrechten en mogelijk zelfs successierechten verschuldigd zijn.
Denk dus op het moment van de schenking goed na of u een beding van terugkeer wilt. Twijfelt u, werk dan met een ‘optioneel’ beding van terugkeer. Zo kiest u bij het voor- overlijden van de begiftigde zelf of de geschonken goede- ren terugkeren of niet. n
Bron : Tax & Legal News ING Private Banking
VERKOOP & VERHUUR VAN UW EIGENDOMMEN residentieel- én bedrijfsvastgoed
ERVARING STERKE SERVICE GRATIS SCHATTING
T. 0473 68 22 47 Kortrijksesteenweg 626, 9000 Gent
www.arcade-vastgoed.be
Familiale projectontwikkelaar met meer dan 40 jaar ervaring
info@ipon-nv.be +32 475 21 25 40
september 2023 | eigenaarsmagazine
12
IN DE MEDIA
Lijfrente in opmars
door stijgende inflatie
Mensen op leeftijd verkopen steeds vaker hun woning via lijfrente. Zij hebben dan niet langer een eigendom, maar beschikken wel over een maandelijks extra inkomen.
Het systeem van lijfrente bestaat al lang, maar is in opmars. Vooral mensen op leeftijd kiezen ervoor.
Bij lijfrente krijgt de verkoper een deel van de verkoopprijs op het ogenblik van het verlijden van de verkoopakte. De rest van het bedrag wordt in maandelijkse schijven betaald. Die maan- delijkse betalingen stoppen wanneer de verkoper overlijdt. Vaak wordt ook een maximumtermijn bepaald.
Partijen kunnen afspreken dat de verkoper het vruchtgebruik behoudt, waardoor die er kan blijven wonen. Bij zijn overlijden, krijgt de koper de volle eigendom.
Als de kopers hun betalingen niet nakomen, komt het pand weer in handen van de oorspronkelijke eigenaar.
Gazet van Antwerpen
Vlaamse regering harmoniseert sociale
huurprijzen
De Vlaamse regering past de huurprijzen voor sociale woningen aan. Wie oorspronkelijk huurde via een sociaal verhuurkantoor betaalt vanaf 1 januari 2024 minder, wie via een sociale huis- vestingsmaatschappij huurt betaalt wat meer. Volgens minister van Wonen Matthias Diependaele (N-VA) komen de huurprijzen zo meer in lijn met de kwaliteit van de woning en het inkomen.
Sinds 1 juli telt Vlaanderen 41 woonmaatschappijen, het resul- taat van een fusie tussen de sociale huisvestingsmaatschappijen, sociale koopmaatschappijen en sociale verhuurkantoren. Maar er was een prijsverschil tengevolg van een verschillende bere- keningswijze. De minister wil de systemen nu harmoniseren. De huur voor de voormalige huurders van de sociale verhuur- kantoren daalt, en wordt gecompenseerd door een hogere huur van de andere huurders.
De Standaard
Al zo’n 20.000 Belgen willen
‘hamsterhuren’ om huis later te kopen
Een huis huren en tegelijk sparen om datzelfde huis op een later moment aan te kopen. Dat is kort gesteld het principe van ‘hamsterhuren.’ Bijna 400 mensen doen er al aan en nog eens zo’n 20.000 anderen staan op een wachtlijst.
Hamsterhuren werd in ons land vijf jaar geleden gelanceerd door Gilen Real Estate in samenwerking met Belfius. Maar ondertussen sprongen ook andere partijen op de kar. BNP Paribas Fortis en projectontwikkelaar Matexi noemen het ‘HappyNest ’ en bij Dewaele Vastgoed spreken ze van ‘Rent to Buy.’
Het principe is vrij eenduidig: wie geen startkapitaal heeft om een nieuwbouwwoning aan te kopen, kan die woning wel huren. De helft van de huur gaat bij de vastgoedmakelaar in een spaarpot die dan uiteindelijk dient om de woning binnen de acht jaar aan te kopen aan een vooraf vastgelegde prijs.
Het Nieuwsblad
Exodus van Brusselaars naar Vlaanderen zet zich onverminderd verder
Vorig jaar verhuisden maar liefst 24.165 Brusselaars naar Vlaanderen, een recordaantal. De onaantrekkelijke vastgoed- fiscaliteit, het verouderde woningpark met opvallend veel energieverslindende woningen, de drang naar meer ruimte, maar ook het gebrek aan plaats in het Nederlandstalig onder- wijs in Brussel doen de bewoners voor Vlaanderen kiezen.
De evolutie is niet onlogisch in een jaar waarin de energie- prijzen als een pijl de hoogte in gingen. Van de 575.000 Brusselse woningen is 85 procent gebouw vóór de jaren ’60. Dertig procent is zelfs niet geïsoleerd en haalt de slechts mogelijke EPC-score. Komt daarbij dat in Brussel voor zelfs die ener- gieverslindende woningen duur moet betaald worden. De gemiddelde woningprijs in Brussel ligt ruim 200.000 euro boven de gemiddelde prijs in Vlaanderen en ruim 300.000 euro boven de gemiddelde prijs in Wallonië.
CIB persbericht
De overgang naar het fibernetwerk gaat snel vooruit in België. Toch wachten nog 100.000 appartementen in 50 grote steden op het akkoord van de vereniging van mede-eigenaars voor de aansluiting van fiber in de gemeenschappelijke ruimten.
Zoals in het artikel van juni vermeld, wordt het huidige kopernetwerk geleidelijk uitgeschakeld, waardoor de abon- nees van Proximus en de 30 operatoren die dit netwerk gebruiken op termijn niet meer zullen kunnen bellen of het internet gebruiken.
Toen Laurent Capitaine zijn intrek nam in de vroegere flat van zijn moeder, wist hij niet dat een beslissing die enkele maanden voordien door de mede-eigenaars van het gebouw was genomen, hem nog veel ongemak zou bezorgen. Ondanks de installatie van glasvezel in de wijk bijna vier jaar eerder, weigerden de mede-eigenaars, bij monde van hun syndicus, technici toegang te verlenen tot de gemeen- schappelijke ruimten om de aansluiting van het gebouw te verzekeren. Het gevolg is dat Laurent zich niet kan abon- neren op de internetdienst van Proximus. Meer nog: aan- gezien het oude netwerk wordt gedeactiveerd, is het niet mogelijk zijn oude ‘pakket’ naar zijn nieuwe adres over te brengen. ‘Meerdere buren hadden dezelfde ervaring’, zegt Laurent. “Eén van hen viel van de ene dag op de andere zonder internet en tv.”
De redenen voor de weigering van aansluiting op fiber zijn even talrijk als ongegrond. De interventie duurt slechts enkele uren en is volledig gratis. Indien nodig worden er discreet kabelgoten geplaatst in de gemeenschappelijke ruimten. Bovendien verbindt de aansluiting de bewoners geenszins tot het onderschrijven van een abonnement bij Proximus.
Het fibernetwerk is immers open : andere operatoren kun- nen ook gebruik maken van deze infrastructuur voor hun eigen internet- en tv-aanbod. (consulteer de website Our Partners | Proximus voor de lijst van operatoren)
‘In ons gebouw zagen oudere eigenaars geen persoonlijk nut in het kunnen beschikken over een snellere bandbreedte’ aldus Laurent.
Mede-eigenaars moeten echter beseffen dat hun weigering gevolgen heeft voor alle bewoners van een gebouw die hierdoor voor een voldongen feit worden geplaatst. Na de deactivering van het huidige kopernetwerk, zal niemand nog toegang hebben tot internet, tv of telefonie.
Gelukkig werpen de sensibiliseringsacties hun vruchten af. Laurent :“Na gesprekken met de syndicus en enkele andere mede-eigenaars werd de vraag opnieuw ter stemming voor- gelegd, dit keer met succes. De werken werden uitgevoerd, zonder de minste schade aan de gemeenschappelijke ruim- ten. Alle bewoners kunnen volop gebruik maken van fiber en ik ervaar dat het verschil in bandbreedte met het huidige netwerk verbluffend is.”
Wil u weten of Fiber reeds beschikbaar is in uw gebouw of appartement, ga naar proximus.be/fibercheck n
13
Glasvezelaansluiting wordt onontbeerlijk
TIJDELIJKE SLUITING AFDELING KORTRIJK |
Omwille van renovatiewerken zal het kantoor in Kortrijk tot de zomer van 2024 gesloten zijn. Leden uit de streek kunnen uiteraard terecht in onze andere kantoren (Gent, Oostende, …). |
september 2023 | eigenaarsmagazine
14
Kan een mede-eigenaar van meerdere kavels verschillende volmachten geven aan verschillende personen ?
De algemene vergadering (AV) kan pas starten na de controle van de aanwezigheidslijst. Hoeveel mede-eigenaars zijn er aanwezig en hoeveel aandelen vertegenwoordigen deze mede-eigenaars? Indien het dubbele quorum van artikel 3.87,§ 5 van het Burgerlijk Wetboek niet bereikt is, kan de AV simpelweg niet rechtsgeldig plaatsvinden. De syn- dicus dient vervolgens een tweede AV bijeen te roe- pen.
In de praktijk komt het vaak voor dat een mede-eigenaar meerdere kavels bezit. Soms gaat het om verschillende “vol- waardige kavels” of appartementen, maar vaak ook om ‘kleinere kavels’ zoals
een kelder, één of twee garages, ….etc,
die afzonderlijke aandelen in de gemene delen vertegenwoordigen. De vraag die dan kan gesteld worden is of de mede-ei- genaar voor deze kavels verschillende volmachten kan geven aan verschillende personen.
Concreet: mag een mede-eigenaar één volmacht geven voor zijn appartement(en), één voor (elk van) zijn kelder(s) en één voor (elk van ) zijn garages(s)….? Wat heeft deze mede-eigenaar bij dergelijke strategie te winnen?
Een groot aantal aandelen geeft in ieder geval de moge- lijkheid aan de mede-eigenaar om kosten te vermijden door tegen bepaalde investeringen te stemmen. Maar dergelijke strategie is vooral nuttig in geval van onenigheid en dis- cussies op de AV. De mede-eigenaar van verschillende kavels, die per kavel een afzonderlijke volmacht geeft aan een derde, kan ervoor zorgen dat twee of meerdere perso- nen op deze manier aanwezig zijn op de vergadering, die hem op elk punt steunen. Hij kan ook een volmacht geven aan een advocaat die zijn standpunt met klem, kennis van zaken en verbaal talent zal verdedigen.
Uiteraard kan een mede-eigenaar zich, conform artikel 3.87, § 1 van het Burgerlijk Wetboek laten bijstaan door één
persoon van zijn keuze, maar enkel op voorwaarde dat hij de syndicus ten minste vier werkdagen vóór de dag van de AV daarvan bij aangetekende zending in kennis stelt. Verder bepaalt de wet op de mede-eigendom dat deze persoon tijdens de AV de discussies “niet mag leiden, noch ze monopoliseren”…
Als volmachtdrager mag de lasthebber het woord nemen en zijn visie luidop promoten.
Maar de eigenaar van verschillende kavels kan ook een andere bedoeling hebben. Door verschillende volmachten te geven aan verschillende personen, ontsnapt hij aan de regel van de stemreductie. Artikel 3.87, § 7 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt: “Niemand kan aan de stemming deelnemen, zelfs niet als lastgever of lasthebber, voor een groter aantal stem- men dan het totaal van de stemmen waarover de andere aanwezige of verte- genwoordigde mede-eigenaars beschikken”.
Goed bedoeld maar onpraktisch
De wetgever heeft getracht een evenwicht te vinden tussen de aanwezige mede-eigenaars op een AV.
Moet er gestemd worden, dan dienen de verschillende meerderheden gerespecteerd te worden. Alle stemgerech- tigde mede-eigenaars moeten de beslissingen van de AV naleven, ook al hebben zij tegengestemd of zich onthouden.
Op de AV stemt men in functie van zijn aantal quotiteiten; een appartement of commercieel lokaal, heeft logischerwijze meer aandelen dan een studio. Diens eigenaar heeft dus een hoger ‘stemgewicht.’ Maar… de wet op mede-eigendom heeft een stemreductie ingevoerd waardoor “niemand aan de stemming kan deelnemen, zelfs niet als lastgever of lasthebber, voor een groter aantal stemmen dan het totaal van de stemmen waarover de andere aanwezige of verte- genwoordigde mede-eigenaars beschikken.”
Een mede-eigenaar kan maar één volmacht geven voor alle kavels in zijn bezit. Het Burgerlijk Wetboek bepaalt immers dat de lastgeving persoonsgebonden is en niet verbonden aan de kavel.
Dit is van belang in kleine tot middelgrote gebouwen waar een mede-eigenaar meerdere kavels bezit. De wetgever wenste het stemrecht van deze mede-eigenaar te beperken, zodat hij nooit alléén de meerderheid zou hebben op de AV om nooit alléén zijn wil op te leggen aan de andere mede-eigenaars.
Op zich een legitieme zorg en een eervolle intentie van de wetgever maar deze regel brengt geen oplossing in een stel- sel waar dezelfde wetgever een meerderheid van 50 % + 1 heeft ingevoerd.
Van patstelling naar het Vredegerecht
De wettelijke regeling van de stemreductie kan leiden tot een permanente patstelling in de AV, waar belangrijke en noodzakelijke beslissingen niet meer kunnen genomen worden. Een erg ongezonde situatie die automatisch con- frontaties genereert ….
Naar de vrederechter stappen is lang niet altijd een (goede) oplossing. Enerzijds brengt dit zware procedurekosten met zich mee (advocaat en eventueel expertisekosten). Anderzijds kan de procedure lang aanslepen. En er zal altijd een ver- liezende partij zijn die ontevreden huiswaarts keert …
Stemreductie omzeilen
Stemreductie omzeilen gebeurt vaker dan men denkt.
Een voorbeeld uit de praktijk
In een gebouw met 8 appartementen behoren 6 apparte- menten toe aan een “onverdeeldheid”, bestaande uit 4 personen (3 zussen en 1 broer). De “onverdeeldheid” heeft voor elke kavel een andere “wettelijke vertegenwoordiger” aangesteld, om de stemreductie te “omzeilen”. Op de AV tekenen de door de onverdeeldheid aangestelde lasthebbers elk afzonderlijk de aanwezigheidslijst.
De syndicus meent dat deze “aangestelde lasthebbers” samen één onverdeeldheid vertegenwoordigen en wil daarom de stembeperking van artikel 3.87, § 7 van het Burgerlijk Wetboek toepassen, waardoor de stemrechten van de onverdeeldheid beperkt worden tot het aantal stem- men van de overige eigenaars.
De “onverdeeldheid” is niet tevreden en heeft na afloop van de AV een klacht tegen de syndicus neergelegd bij het Beroepsinstituut voor Vastgoedmakelaars (BIV).
De syndicus baseert zijn beslissing op volgende principes:
a) Vrijheid om een lasthebber aan te duiden (via volmacht). Iedere mede-eigenaar kan zich laten vertegenwoordigen door een lasthebber, al dan niet lid van de AV. De Wet ver- meldt hier zeer duidelijk de ‘mede-eigenaar’ en niet zijn kavels.
b) In geval van verdeling van het eigendomsrecht op een privatieve kavel (..) wordt het recht om aan de beraadsla- gingen van de AV deel te nemen geschorst totdat de belang- hebbenden de persoon aanwijzen die hun lasthebber zal zijn (…)
Hij meent dat voor alle kavels die tot een onverdeeldheid horen, één lasthebber moet aangeduid worden. De wetge- ver spreekt duidelijk van “één/hun” lasthebber. Het kan immers niet de bedoeling geweest zijn van de wetgever om een absurde situatie te creëren waarin verschillende volmachtdragers tegenstrijdige stemmingen zouden uiten (ja/nee /onthouding) terwijl deze mandatarissen één en dezelfde mede-eigenaar (de onverdeeldheid) vertegen- woordigen.
In casu heeft de Uitvoerende Kamer van het BIV beslist dat de redenering van de syndicus correct was en de klacht werd geseponeerd.
Besluit
1/ Een mede-eigenaar (of een onverdeeldheid) kan maar één volmacht geven voor alle kavels in zijn bezit. Artikel 3.87, § 7 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt immers dat de last- geving persoonsgebonden is en niet verbonden aan de kavel.
Het is belangrijk dat, wanneer zich meerdere volmachtdra- gers voor dezelfde eigenaar (met inbegrip van de onver- deeldheden) aanbieden, de syndicus de stemreductie toepast en, zoals voorzien in de wet, de vraag stelt aan de
APPARTEMENTSRECHT 15
september 2023 | eigenaarsmagazine
16
Niemand aan de stemming kan deelnemen voor een groter aantal stemmen dan het totaal van de stemmen waarover de andere aanwezige of vertegenwoordigde mede-eigenaars beschikken.
eigenaar of de onverdeeldheid om één mandataris aan te duiden die aan de AV zal deelnemen.
2/ Een volmacht wordt als volgt gedefinieerd : ‘een schrif- telijke verklaring waarbij iemand een ander persoon de bevoegdheid geeft om namens hem of haar bepaalde rechtshandelingen uit te voeren’.
Juridisch gezien is de volmacht dus bedoeld als een vorm van vertegenwoordiging. Daarom kan de mede-eigenaar die een volmacht geeft aan een derde, niet samen met deze persoon aanwezig zijn op de AV, noch voor een andere eigen privatieve kavel, noch als vertegenwoordiger van een andere mede-eigenaar.
3/ De stemreductie moet altijd worden toegepast als een mede-eigenaar meer stemmen heeft dan de rest van de aanwezige mede-eigenaars.
4/ Om patstellingen te vermijden bij de besluitvorming, dient de syndicus :
· zo veel mogelijk informatie op voorhand te geven over de te nemen beslissingen en de voordelen voor de VME · met onderbouwde argumenten te streven naar een
consensus tussen de mede-eigenaars
· als de spanningen hoog oplopen, te benadrukken dat
de onvermijdelijke weg die van het vredegerecht is, maar dat daaraan heel wat kosten verbonden zijn. n
Bron : Propertytoday
Factuur te laat betaald? Eerste herinnering is gratis
In 2020 heeft 10 percent van alle Belgen een rekening voor basisbehoeften (water, energie, …) niet op tijd kunnen betalen. Onbetaalde facturen leidden al heel snel tot – soms onredelijk – hoog oplopende bedragen door allerlei bijko- mende kosten die werden aangerekend. Zo kwamen men- sen in een schuldenspiraal terecht en werden ze nog dieper in de problemen geduwd.
Een nieuwe wet moet ervoor zorgen dat de kosten van een eerste herinnering niet mogen aangerekend worden. Na die eerste aanmaning heeft de consument nog minstens 14 kalenderdagen de tijd om de rekening alsnog te betalen.
Gebeurt de betaling nog niet, dan mogen er kosten worden aangerekend. Maar die worden nu geplafonneerd. Zo moe- ten onredelijk hoge extra kosten vermeden worden.
De maximale invorderingskosten werden als volgt vastgesteld:
· Facturen lager of gelijk aan 150 €: de aangerekende aanmaningskosten bedragen maximaal 20 €
· Facturen tussen de 150,01 en de 500 € : de aangerekende aanmaningskosten bedragen maximaal 30 € + 10 % van het verschuldigde bedrag
· Facturen hoger dan 500 € : de aangerekende aanma- ningskosten bedragen maximaal 65 € + 5 % van het verschuldigde bedrag met een maximum van 2.000 €
De nieuwe regels gelden enkel voor facturen tussen onder- neming en consument. Facturen van de overheid vallen er niet onder. Maar als de overheid een activiteit uitvoert om een economisch doel na te streven (bijvoorbeeld parkeer- boetes innen), dan valt dit er wel onder.
Wijzigingen van het Waalse decreet betreffende de woninghuurovereenkomst
17
O p 19 mei 2023 keurde het Waals Parlement een decreet goed dat volgende wijzigingen heeft ingevoerd in het Waals Decreet van 15 maart 2018 betreffende de woninghuurovereenkomst. Deze wij-
zigingen zijn in werking getreden op 1 juni 2023.
Huurovereenkomst hoofdverblijfplaats
Als de huurwaarborg gevestigd wordt onder één van de vormen voorzien door artikel 62 van het Waals decreet betreffende de woninghuurovereenkomst (geïndividuali- seerde rekening op naam van de huurder, bankwaarborg of waarborg met tussenkomst van het OCMW), mag deze voortaan maximum twee maanden huur bedragen,
Studentenhuurovereenkomst
Het bedrag van de huurwaarborg is beperkt tot twee maan- den huur.
De student moet nog steeds het bewijs leveren van regel- matige inschrijving in een instelling van het secundair of hoger onderwijs. Nieuw is wel dat de termijn voor het leveren van dit bewijs is verlengd van drie naar zes maan- den volgend op de datum waarop de huurder zijn intrek neemt in het gehuurde goed of volgend op de verlenging
De studentenhuurovereenkomst eindigt voortaan automa- tisch na het verstrijken van de overeengekomen duur. Voorheen eindigde de studentenhuurovereenkomst enkel als één van beide partijen een opzegging betekende ten minste één maand voor het einde van de overeengekomen duur.
Het beding waarbij het verhuurde goed niet tot hoofdver- blijfplaats van de student mag dienen en dat niet uitdruk- kelijk noch ernstig kan worden gerechtvaardigd, onder meer door elementen met betrekking tot de natuurlijke bestem- ming van het goed, en waarin de hoofdverblijfplaats van de huurder tijdens de huurovereenkomst niet is vermeld, wordt voor niet geschreven gehouden. n
van de huurovereenkomst.
Quality lift-juni.pdf 1 24/09/19 09:49
OPMAKEN EPC
150€ VOOR APPARTEMENTEN 175€ VOOR WONINGEN TOT 250 M2 EPC GEMENE DELEN OP AANVRAAG
ASBEST ATTESTEN
PRIJS OP AANVRAAG
info: glenn.bostyn@telenet.be 0475 36 24 98 (bij voorkeur mail sturen aub)
september 2023 | eigenaarsmagazine
18
Pacht opzeggen om meerdere redenen?
Uwenst uw pachter op te zeggen, maar vermits dit niet zo evident is, beslist u om op te zeggen omwille van meerdere redenen. Maar laat de Pachtwet dit wel toe?
Niets belet de verpachter/eigenaar om op te zeggen omwille van meerdere redenen. Belangrijk is dat er effectief één (of meerdere) geldige reden(en) wordt aangehaald. De ver- pachter kan niet opzeggen zonder dat hij over een geldige reden beschikt; de pachter kan dat wel.
De opzegredenen in hoofde van de pachter zijn limitatief opgesomd in de Pachtwet. Buiten deze redenen, kan er geen andere geldige reden ingeroepen worden om de pachter op te zeggen.
Praktijkvoorbeeld: geen van de opzegredenen wordt weerhouden
Verpachters zeggen hun pachter op en roepen twee rede- nen in, met name de verwaarlozing van het goed en de intentie om het zelf te exploiteren. Zij laten de verwaarlozing vaststellen door een gerechtsdeurwaarder en nemen foto’s om aan de rechter een beeld kunnen schetsen van de verwaarlozing.
De vrederechter gaat ter plaatse en stelt vast dat :
– het in casu gaat om oude gebouwen met een verouderde elektriciteitsinstallatie en veel brandbare materialen, die geen enkele verzekeringsmaatschappij nog wil verze-
keren tegen brand;
– er eigenlijk geen tekenen zijn van verwaarlozing, inte-
gendeel. De hoeve wordt bewoond door de pachter en is bemeubeld. De gronden worden begraasd en bemest door zijn eigen dieren.
De vrederechter concludeert dat de opzegreden omwille van verwaarlozing door hun pachter, niet kon weerhouden worden. Ook de reden van eigen exploitatie werd niet weerhouden. Uit alle gegevens bleek dat de eigen exploi- tatie, zoals voorgeschreven door de pachtwet, niet kon aangetoond worden. De eigenaars krijgen ongelijk en hun opzeg omwille van twee redenen wordt niet geldig verklaard. n
Solange Tastenoye www.solangetastenoye.be
Voor juridische info over Pacht, bel onze Pachtlijn 0902/12014 (1€/min)
Wij kopen jouw familiaal vastgoed met appartementen, woningen, gronden, winkels. Aankoop van vennootschap is mogelijk. Ook appartement op wandeldijk Knokke frontaal zeezicht 3slpks. METEEN VOORSCHOT EN AKTE BINNEN DE 7-8 WEKEN. info@brikx.eu of 0476/67.33.41 |
GEZOCHT |
Liften en roltrappen
Expert en raadgever voor het beheer van uw installatie
Direct contact: Leon Vandenberghen 0468/03.55.17 – info@liftinvest.be – www.liftinvest.be
Advies en studiediensten voor
de noodzakelijke modernisatie van uw lift
BELEGGEN 19 het verhoopte rendement op.
Hotelkamers leveren niet Koopovereenkomst nietig verklaard.
Het Gentse Hof van Beroep moest zich buigen over een zaak waar de kopers van aparte hotel- kamers zich beriepen op de nietigheid van de over- eenkomst wegens vermeend bedrog. Zij meenden dat de verkoper van de hotelkamers hen bewust had misleid.
In de loop van 2015 bood de verkoper kamers in volle eigendom te koop aan. Hij deed beroep op een makelaar, die hiervoor via talrijke kanalen publiciteit voerde. Het project werd telkens voorgesteld als een unieke investering met bewezen rendementen van 7 %. Investeerders hoefden geen btw te betalen op de aankoop en werden volle eige- naar van de grond en de constructie (dus geen erfpacht- constructie).
Bewezen rendement van 7 % bedraagt
slechts 3 %
De appellanten in de procedure kochten allebei een hotel- kamer aan in 2017. Uit de feiten die in het dossier waren voorgelegd was gebleken dat, in tegenstelling tot wat de verkoper had voorgehouden, het rendement van de kamers in 2016 gemiddeld slechts 3,03 % bedroeg. Voor 2017 vari- eerden de rendementen afhankelijk van het type kamers tussen de 2,60 % en 3,10 %, in tegenstelling tot het door de verkoper voorgehouden en bewezen rendement van 7 %.
De appelanten vorderden hierop de nietigverklaring van de overeenkomst wegens bedrog.
Volgens de rechter in beroep moest aangetoond worden dat de verkoper kunstgrepen had aangewend om de kopers tot contracteren aan te zetten en dat laatstgenoemden zonder die kunstgrepen de overeenkomst niet onder de bedongen voorwaarden zouden zijn aangegaan.
Volgens het Hof bleek uit de uitgebreide stukkenbundel duidelijk dat het door de verkoper voorgestelde rendement van de investering de overtuigende drijfveer is om de klant te overhalen de hotelkamer aan te kopen. Zowel in folders, vouchers, mailings als op de website werd steeds gewag gemaakt van een bewezen rendement van minstens 7 %.
Kunstgreep
De appelrechter heeft in een arrest van 2 februari 2021 geoordeeld dat de kunstgreep erin bestaat dat de investe- ring zo interessant, rendabel en stabiel werd voorgesteld door gebruik te maken van merkreferenties, onder meer verwijzend naar een gerenommeerd vastgoedmakelaar en naar namen die staan voor kwaliteit, ervaring en stabiliteit in de hotelmarkt. De verkoper hanteerde een verkoopstra- tegie waarbij beleggers worden aangetrokken door een bewering die dermate zeker geformuleerd, herhaald en volgehouden wordt, refererend naar namen die voor kwa- liteit en betrouwbaarheid staan. Hierdoor komt de bewering als waarheidsgetrouw over, terwijl de verkoper weet dat het een leugen is. Het is volgens de appelrechter net daarin dat de kunstgreep zit.
Volgens de appelrechter stond bovendien vast dat óók een normaal, voorzichtige kandidaat-investeerder kon overge- haald worden. De verkoper stelde namelijk consequent en herhaaldelijk dat het om een bewezen rendement gaat, onderbouwd met concrete cijfers per jaartal in een tabel. Gecombineerd met het aura van de naambekendheid, kon ook de twijfelende belegger redelijkerwijs slechts besluiten dat het voorgehouden rendement met de werkelijkheid overeenstemde en geen loutere verkooppraat was.
In casu was de rendementsverwachting evenwel een leu- gen, die niet steunde op correcte cijfers. Mocht men ➤
september 2023 | eigenaarsmagazine
20
De verkoper hanteerde een verkoopstrategie waarbij beleggers worden aangetrokken door kwaliteit en betrouwbaarheid. Dat komt over als waarheidsgetrouw, terwijl de verkoper weet dat het een leugen is.”
vertrokken zijn van het werkelijke rendement, dan zou de combinatie met de onzekerheid/onveiligheid van de beleg- ging de bovenhand hebben gehaald. Het stond immers vast dat de belegging niet onder het toezicht van de FSMA (Autoriteit voor financiële diensten en markten nvdr) viel en dat de verkoper op geen enkele manier een platform aanbood dat de individuele kamereigenaar zou begeleiden indien deze zijn kamer wenst te verkopen. Evenmin blijkt dat de verkoper in dergelijk geval zou geïnteresseerd zijn in terugkoop.
Overeenkomst nietig verklaard
Volgens de appelrechter stond dan ook vast dat moest besloten worden tot de nietigheid van de overeenkomst op basis van het wilsgebrek bedrog.
De nietigheid van de overeenkomst heeft tot gevolg dat de partijen moeten worden teruggeplaatst in een toestand als zou de overeenkomst niet gesloten zijn. Concreet moesten de hotelkamers door de kopers dus worden teruggegeven en diende de verkoper de koopprijs terug te betalen. n
Bron : Vastgoedflitsen
GECONVENTIONEERDE VERHUUR |
De Vlaamse Regering wil het aantal betaalbare huurwoningen omhoog en werkte hiervoor geconventioneerde verhuur uit. Private initiatiefnemers kunnen geconventioneerde en sociale huurwoningen bouwen of bestaande woningen hiervoor renoveren, op een eigen grond of op een publiekrechtelijke grond. Zij kunnen de geconventioneerde huurwoningen nadien zelf verhuren of laten verhuren aan een afgebakende doelgroep van woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden. De sociale huurwoningen worden aangeboden aan een woonmaatschappij. Op de marktprijs van de geconventioneerde huurwoning zal een korting worden toegepast. De private initiatiefnemer of de woonmaatschappij kan onder dit stelsel rekenen op een subsidie voor een periode van maximaal 27 jaar. Sedert 1 juli 2023 kan een project worden ingediend en een subsidie aangevraagd via het Projectportaal van Wonen in Vlaanderen Meer informatie vindt u op www.vlaanderen.be/geconventioneerdverhuren |
WIJ KOPEN UW WONING 0495 20 88 22 WWW.WIJKOPENUWWONING.BE |
ALLE PRIJSKLASSEN – REGIO OOST-VLAANDEREN WONINGEN, APPARTEMENTEN, STUDENTENHUIZEN, GARAGEBOXEN, BOUWGRONDEN, … |
Lezersbrief
Opzegging studentencontract vóór de inwerkingtreding
21
Mijn zus en ik zijn eigenaar van enkele gebouwen met studentenkamers in Leuven.
Eén van de meest verregaande maatregelen ten nadele van de verhuurders ingevoerd door het Vlaams woning- huurdecreet is dat de student de huurovereenkomst, na de ondertekening van het contract, nog kan opzeggen vóór de inwerkingtreding. Gebeurt dit meer dan drie maanden vóór de aanvang van het huurcontract, dan kan dit zelfs kosteloos. Zegt hij minder dan drie maanden vóór de start- datum op, dan moet hij een opzeggingsvergoeding van twee maanden huur betalen.
Tijdens de opendeurdagen voor de eerstejaars van de KULeuven, licht de huisvestingsdienst het Woninghuurdecreet toe en wordt de mogelijkheid van kosteloos annuleren heel duidelijk in de verf gezet. Voor de KULeuven maakt dit niet zo veel uit – zeker voor gesubsidieerde kamers – omdat het aantal gegadigden groter is dan het aanbod. Annuleert een student, dan krijgt de volgende op de wachtlijst de kans om te huren.
Op de private markt is de situatie anders. Op 31 studenten- contracten hadden wij dit 7 annuleringen. Uit rondvraag bij collega’s verhuurders van studentenkamers blijkt dat zij dezelfde ervaring hebben en dat het aantal opzeggingen voor de inwerkingtreding van de huurovereenkomst jaar na jaar toeneemt.
Studenten gaan op ronde met hun ouder (s), lief, vrienden, … en tekenen op verschillende plaatsen een contract. In de weken nadien gaan ze vergelijken, alle pro’s en contra’s afwegen en dumpen de kamers die niet weerhouden wor- den. Als ze al een voorschot of een eerste maand huur hebben betaald, eisen ze dit bedrag terug.
Het gevolg is dat de verhuurder onverrichter zake achterblijft en de kamer opnieuw van vooraf aan moet te huur stellen.
Dergelijke manier van oneigenlijk gebruik – zeg maar ‘misbruik’ – maken van de huidige reglementering is ook unfair tegenover andere kandidaat-huurders.
Tijdens de opendeurdag van de huisvestingsdienst van de KULeuven, dit jaar op 18 maart, kwamen studenten en hun ouders vanuit alle Vlaamse provincies. Ze waren soms zeer lang onderweg, stonden urenlang met honderden in de rij om dan te moeten horen dat er geen kamers meer beschik- baar waren, mede door de ‘reserveringen,’ die achteraf dan ongedaan gemaakt worden.
Wij vinden dit onaanvaardbaar en vragen aan de Verenigde Eigenaars om deze volgens ons ontoelaatbare praktijken aan te kaarten bij Vlaams minister van wonen Matthias Diependaele.
Contract is contract. Wij als verhuurder zijn gebonden. Wanneer de huurder het contract opzegt vooraleer het in voege is getreden, zou hij een vergoeding gelijk aan drie maanden huur moeten betalen, zoals trouwens contractu- eel kan voorzien worden in alle overige huurovereenkom- sten.
Het zou niet alleen de verhuurders van studentenkamers helpen, maar ook veel startende kotstudenten. Alvast bedankt om het nodige te doen.
J.B.
september 2023 | eigenaarsmagazine
22
Wij raden aan om bij de ondertekening van de huurovereenkomst de betaling van de eerste maand huur te vragen.”
ANTWOORD VAN DE VERENIGDE EIGENAARS
De Verenigde Eigenaars hebben deze pro- blematiek al aangekaart bij de inwerkingtre- ding van het Vlaams Woninghuurdecreet in 2019.
Tijdens de voorbije maanden vond er op initiatief van het kabinet van de Minister van Wonen een evaluatie plaats van het Woninghuurdecreet. In de werkgroep stu- dentenhuisvesting, hebben wij ons standpunt inzake de vrijblijvende reserveringen door sommige studenten nogmaals uiteengezet, maar er werd ons duidelijk gemaakt dat er geen intentie is om die bepaling te wijzigen.
We kunnen toch volgende tip meegeven : wij raden leden van oudsher aan om bij de ondertekening van om het even welke huur- overeenkomst (hoofdverblijf, handel, studen- tenhuisvesting, garage, …) de betaling van de eerste maand huur te vragen. Dat maakt de kandidaat-huurder bewust(er) dat de ondertekening van een contract niet vrijblij- vend is.
Alleen is het zo dat de student de huurover- eenkomst tot 3 maand vóór de inwerking- treding ervan kosteloos opzeggen, wat inhoudt dat die maand dan moet terugbetaald worden.
Het laten betalen van de eerste maand huur, biedt de verhuurder geen échte zekerheid, maar kan er wel voor zorgen dat, als alle kotbazen deze tactiek hanteren, studenten toch wat terughoudender zijn om meerdere contracten te tekenen waarbij zij telkens de eerste maand huur moeten betalen. n
Eén op de twee huurders in ons land verlaten hun woning al binnen de drie jaar.
Uit de meest ‘recente cijfers van Korfine blijkt dat meer dan één op de twee’ Belgische huurders de gehuurde woning verlaat binnen de drie jaar. “En dat percentage blijft over de jaren heen redelijk constant”, zegt CEO Patrick Boterbergh. “Dat is toch opvallend in tijden van energiecrisis en ook krapte op de huurmarkt. Wij zouden verwachten dat huurders dan langer blijven. Maar dat blijkt niet uit onze cijfers.”
Kristophe Thijs, woordvoerder van de vastgoedfederatie CIB, wijt die snelle switch aan de baksteen in onze maag. “Huren is vaak een eerste opstapje bij het verlaten van het ouderlijke huis of na een scheiding. Het geeft de mogelijkheid om ook wat te sparen. Van zodra iemand de huurmarkt kan verlaten om een woning te kunnen kopen, doet men dat vaak ook. De waardevastheid van ons vastgoed speelt hier uiteraard ook in mee.”
En toch stelt Korfine ook vast dat meer en meer mensen zich ondertussen op de huurmarkt begeven. “Zo steeg het aantal afgesloten huurwaarborgen via Korfine in 2022 met meer dan 20 procent ten opzichte van 2017. Hoewel het dus moeilijker wordt om huurwoningen te vinden met een huurprijs lager dan 600 euro.” n
Het Nieuwsblad
DATA JURIDISCH ADVIES OP AFSPRAAK
Leuven, Dreefstraat 8 : maandag 18 september, 9 en 23 oktober (zonder afspraak
elke donderdag van 14u tot 16u30).
Oostende, Torhoutsesteenweg 300-302 : Woensdag 27 september en 25 oktober van 15 tot 17u.
Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Lebbeke : zie laatste bladzijde
Gezondheidsindexen
(Voor de indexcijfers van de consumptieprijzen, gelieve de indexdienst te contacteren op het nummer 02 880 60 24)
INDEXCIJFER • gezondheidsindex • Basis 1988 = 100 (voor de indexcijfers van vóór 1994, bel onze indexdienst)
JAREN JANUARI FEBRUARI MAART APRIL MEI JUNI JULI AUGUSTUS SEPTEMBER OKTOBER NOVEMBER DECEMBER
23
- 2002 132,54
- 2003 133,76
- 2004 135,85
- 2005 138,27
- 2006 141,04
- 2007 143,92
- 2008 147,94
- 2009 152,88
- 2010 152,75
- 2011 156,90
- 2012 162,20
- 2013 164,60
- 2014 166,65
- 2015 166,67
- 2016 169,67
- 2017 173,36
- 2018 176,21
- 2019 179,74
- 2020 181,76
- 2021 182,81
- 2022 195,83
- 2023 212,04
132,74 133,02 134,51 134,82 136,27 136,30 138,99 139,74 141,71 141,60 144,66 144,34 149,12 149,95 153,29 152,35 153,49 153,78 157,81 158,28 163,19 163,25 164,97 165,29 166,90 166,97 167,13 166,87 169,85 171,41 174,04 174,47 176,49 176,78 180,20 180,64 182,01 182,16 182,87 183,15 196,70 197,22 210,16 211,71
132,76 133,05 134,71 134,52 136,85 137,05 139,70 139,97 142,11 142,59 144,82 144,49 150,19 151,16 152,49 152,20 154,10 154,62 158,53 159,09 163,22 163,44 165,28 165,72 166,39 166,14 167,52 167,58 171,51 171,91 174,71 174,64 177,07 177,24 180,54 180,39 182,59 182,39 183,77 183,87 198,11 199,21 209,89 210,97
132,74 133,16 134,86 135,11 137,03 137,45 140,21 140,78 142,56 143,00 144,41 144,99 151,74 152,56 151,57 151,55 154,65 154,81 159,71 159,95 163,23 163,52 165,99 166,06 166,22 166,42 167,86 167,93 171,86 172,17 174,42 174,99 177,27 177,99 180,60 180,69 182,31 182,49 184,40 185,84 200,48 202,69 210,54 212,41
133,10 133,37 133,15 133,18 133,29 135,28 135,61 135,22 135,47 135,42 137,49 137,55 138,04 138,03 137,75 140,80 140,64 140,42 140,85 140,96 143,18 143,15 143,10 143,45 143,59 144,95 145,00 145,66 146,68 147,38 152,09 152,46 152,66 152,38 152,59 151,79 151,52 151,76 151,92 152,20 154,92 155,40 155,63 155,76 156,15 159,79 160,12 160,43 161,04 161,20 163,88 163,95 164,43 164,54 164,69 165,82 165,72 165,96 166,14 166,35 165,86 165,76 166,12 166,12 166,32 168,33 168,72 169,42 169,44 169,35 172,24 171,76 172,05 172,24 172,37 175,07 174,79 175,33 175,35 175,85 178,17 178,12 179,34 179,71 179,66 180,69 179,87 180,54 180,57 180,87 182,56 181,86 182,41 182,08 182,03 186,77 186,02 188,75 190,84 191,50 204,89 206,94 211,91 211,12 211,86 213,40
INDEXCIJFER • gezondheidsindex • Basis 1996 = 100
JAREN JANUARI FEBRUARI MAART APRIL MEI JUNI JULI AUGUSTUS SEPTEMBER OKTOBER NOVEMBER DECEMBER
- 2002 109,93
- 2003 110,94
- 2004 112,67
- 2005 114,68
- 2006 116,98
- 2007 119,37
- 2008 122,70
- 2009 126,80
- 2010 126,69
- 2011 130,13
- 2012 134,53
- 2013 136,52
- 2014 138,22
- 2015 138,24
- 2016 140,73
- 2017 143,79
- 2018 146,15
- 2019 149,08
- 2020 150,76
- 2021 151,62
- 2022 162,42
- 2023 175,87
110,09 110,33 111,56 111,82 113,02 113,05 115,28 115,90 117,54 117,44 119,98 119,72 123,68 124,37 127,14 126,36 127,31 127,55 130,89 131,28 135,35 135,40 136,83 137,09 138,43 138,49 138,62 138,40 140,88 142,17 144,35 144,71 146,39 146,62 149,46 149,82 150,96 151,09 151,68 151,91 163,15 163,57 174,31 175,60
110,11 110,35 111,73 111,57 113,50 113,67 115,87 116,09 117,87 118,26 120,12 119,85 124,57 125,37 126,48 126,24 127,81 128,24 131,48 131,95 135,37 135,56 137,08 137,45 138,00 137,80 138,94 138,99 142,25 142,58 144,90 144,85 146,87 147,00 149,74 149,61 151,44 151,28 152,42 152,50 164,32 165,22 174,09 174,98
110,09 110,44 111,85 112,06 113,65 114,00 116,29 116,76 118,24 118,61 119,78 120,25 125,85 126,53 125,72 125,69 128,26 128,40 132,46 132,67 135,39 135,63 137,67 137,73 137,87 138,03 139,23 139,28 142,54 142,80 144,67 145,14 147,03 147,62 149,79 149,86 151,21 151,36 152,94 154,14 166,28 168,11 174,62 176,17
110,39 110,62 110,43 110,46 110,55 112,20 112,47 112,15 112,36 112,32 114,03 114,08 114,49 114,48 114,25 116,78 116,65 116,46 116,82 116,91 118,75 118,73 118,68 118,98 119,09 120,22 120,27 120,81 121,65 122,23 126,15 126,46 126,61 126,39 126,56 125,90 125,67 125,88 126,00 126,24 128,49 128,89 129,08 129,19 129,52 132,53 132,80 133,07 133,57 133,70 135,92 135,98 136,38 136,47 136,59 137,54 137,45 137,65 137,80 137,97 137,56 137,48 137,78 137,78 137,95 139,61 139,94 140,52 140,53 140,46 142,85 142,46 142,70 142,85 142,96 145,20 144,97 145,42 145,44 145,85 147,77 147,73 148,75 149,05 149,01 149,86 149,19 149,74 149,77 150,01 151,41 150,84 151,29 151,02 150,98 154,90 154,29 156,55 158,28 158,83 169,94 171,64 175,76 175,10 175,72 177,00
INDEXCIJFER • gezondheidsindex • Basis 2004 = 100
JAREN JANUARI FEBRUARI
MAART APRIL MEI JUNI JULI AUGUSTUS SEPTEMBER OKTOBER NOVEMBER DECEMBER
- 2006 102,82
- 2007 104,92
- 2008 107,85
- 2009 111,45
- 2010 111,36
- 2011 114,38
- 2012 118,25
- 2013 120,00
- 2014 121,49
- 2015 121,51
- 2016 123,69
- 2017 126,39
- 2018 128,46
- 2019 131,04
- 2020 132,51
- 2021 133,27
- 2022 142,76
- 2023 154,59
103,31 105,46 108,71 111,75 111,90 115,05 118,97 120,27 121,68 121,84 123,83 126,88 128,67 131,37 132,69 133,32 143,40 153,21
103,23 103,60 103,95 105,23 105,58 105,34 109,32 109,49 110,20 111,07 111,17 110,96 112,11 112,34 112,72 115,39 115,57 115,98 119,01 118,99 119,15 120,50 120,49 120,81 121,72 121,30 121,12 121,65 122,12 122,17 124,96 125,03 125,32 127,19 127,36 127,32 128,87 129,09 129,21 131,69 131,62 131,51 132,80 133,11 132,97 133,52 133,97 134,04 143,78 144,43 145,23 154,34 153,02 153,80
103,93 104,25 105,28 105,70 110,62 111,22 110,50 110,48 112,74 112,86 116,43 116,61 119,00 119,21 121,01 121,06 121,18 121,33 122,38 122,42 125,29 125,52 127,16 127,57 129,24 129,76 131,66 131,72 132,91 133,04 134,43 135,48 146,16 147,76 153,49 154,85
104,38 104,36 104,32 104,58 104,68 105,67 105,71 106,19 106,93 107,44 110,88 111,15 111,29 111,09 111,24 110,66 110,46 110,64 110,75 110,96 112,94 113,29 113,46 113,55 113,84 116,49 116,73 116,96 117,40 117,52 119,47 119,52 119,87 119,95 120,06 120,89 120,81 120,99 121,12 121,27 120,91 120,84 121,11 121,11 121,25 122,71 123,00 123,51 123,52 123,46 125,56 125,21 125,43 125,56 125,66 127,63 127,42 127,82 127,84 128,20 129,89 129,85 130,75 131,01 130,98 131,72 131,13 131,62 131,64 131,86 133,09 132,58 132,98 132,74 132,70 136,16 135,61 137,61 139,13 139,61 149,37 150,87 154,49 153,91 154,45 155,58
INDEXCIJFER • gezondheidsindex • Basis 2013 = 100
JAREN JANUARI FEBRUARI
MAART APRIL MEI JUNI JULI AUGUSTUS SEPTEMBER OKTOBER NOVEMBER DECEMBER
- 2014 100,60
- 2015 100,61
- 2016 102,42
- 2017 104,65
- 2018 106,37
- 2019 108,50
- 2020 109,72
- 2021 110,35
- 2022 118,21
- 2023 128,00
100,75 100,89 102,53 105,06 106,54 108,78 109,87 110,39 118,74 126,86
100,79 100,44 100,73 101,12 103,47 103,53 105,32 105,46 106,71 106,89 109,04 108,98 109,96 110,22 110,56 110,93 119,05 119,59 127,80 126,70
100,29 100,34 101,16 101,33 103,77 103,74 105,42 105,29 106,99 107,01 108,89 109,02 110,10 110,05 110,99 111,31 120,25 121,02 127,35 127,09
100,46 100,12 101,37 101,61 103,93 103,97 105,63 105,68 107,44 107,55 109,07 109,07 110,16 110,20 112,18 112,74 122,35 123,68 128,22 128,82
100,06 100,28 100,28 100,40 101,85 102,27 102,28 102,23 103,68 103,86 103,97 104,05 105,51 105,84 105,85 106,15 107,52 108,26 108,48 108,45 108,58 108,98 109,00 109,18 109,78 110,11 109,91 109,88 112,29 113,94 115,20 115,60 124,92 127,92 127,44 127,89
september 2023 | eigenaarsmagazine
Lidmaatschap en ledenservice (Administratieve diensten & indexdienst: tel. 02 880 60 24) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Lidgeld voor 12 maanden 90 € voor particulieren / 185 € voor professionelen
E. F. Bedrag te betalen door overschrijving op rek .nr . BE72 3631 2461 3516 van VE-PR vzw met vermelding van uw lidnummer . Dienst indexering huurprijzen Telkens de huurprijs mag aangepast worden, krijgt de verhuurder automatisch de nodige kant-en-klare brieven voor zijn huurder .
Het lidgeld omvat het abonnement op EIGENAARSMAGAZINE * Vanaf meer dan 12 oproepen (particuliere leden) of meer dan
02 880 60 24 info@ve-pr .be
3. Onze kantoren 1 Antwerpen Nieuw adres 2. Bijkomende ledenservice tegen betaling: A. Persoonlijk onderhoud in onze kantoren enkel na afspraak:
Uitbreidingsstraat 84, 2600 Berchem
4. Laatst gekend indexcijfer 02 880 60 26 (antwoordapparaat) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.ve-pr.be | jurid@ve-pr.be | info@ve-pr.be VE-PR vzw | Violetstraat 21 | 1000 Brussel | Ond.nr. 0538 719 885 | tel. 02 880 60 24 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||